Μικρές συμβουλές διαχείρισης χώρου, ξεκαθαρίσματος και τακτοποίησης από την «επαγγελματία organiser» Εστερ φαν Χιν
Πράγματα που πιστεύαμε πως κάπου θα χρησιμοποιήσουμε, αντικείμενα που αγοράστηκαν σε καταναλωτικό ντελίριο, δώρα, ενθύμια, σουβενίρ, κατάλογοι και περιοδικά, επτά ψαλίδια που κανένα δεν είναι εύκαιρο όταν το χρειάζεσαι και μπερδεμένα χιλιόμετρα από καλώδια και φορτιστές. Οι LA Times διαπίστωσαν ότι το μέσο αμερικανικό σπίτι (το οποίο δεν διαφέρει σημαντικά από ένα ελληνικό) περιέχει περίπου 300.000 αντικείμενα και, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, οι Αμερικανοί ξοδεύουν 1,2 τρισ. δολάρια κάθε χρόνο σε μη απαραίτητα αγαθά.
Γιατί επιμένουμε να διατηρούμε σε συρτάρια, ράφια και ντουλάπες αντικείμενα πραγματικά αχρείαστα; «Υπάρχει μια φράση της γλύπτριας Μπάρμπαρα Χέπγουορθ που μου αρέσει πολύ: “Η ακαταστασία είναι αναβληθείσες αποφάσεις”. Συχνά μοιάζει πιο εύκολο να αγοράσεις μια επιπλέον συρταριέρα, ένα ωραίο κουτί ή ακόμα και ένα μεγαλύτερο σπίτι, για να αποθηκεύσεις όλα τα περιττά πράγματα αντί να λάβεις αποφάσεις», λέει στο «Κ» η Εστερ φαν Χιν, σύμβουλος οργάνωσης και δημιουργός της ιστοσελίδας Tidylicious, που εκπαιδεύτηκε στη μέθοδο οργάνωσης KonMari, που αναπτύχθηκε από τη Γιαπωνέζα γκουρού της τακτοποίησης Μαρί Κόντο.
Η ακαταστασία δεν είναι αθώα. Δημιουργεί άγχος που έχει τρεις κύριες βιολογικές και νευρολογικές επιπτώσεις: Στα επίπεδα κορτιζόλης μας, στη δημιουργικότητά μας και στην ικανότητά μας να εστιάζουμε. Το μυαλό μας αγαπά την τάξη. Το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από χιλιάδες ολοκληρωμένα και αλληλεξαρτώμενα βιολογικά και νευροχημικά συστήματα, χωρίς τα οποία το σώμα μας θα αποσυντεθεί στο χάος. Δεν είναι περίεργο που η οργάνωση μέσα στα ίδια μας τα σώματα επεκτείνεται στην επιθυμία για τάξη στα σπίτια μας.
«Η έρευνα έχει δείξει», λέει η Εστερ, «ότι, όταν περιτριγυριζόμαστε από πολλά πράγματα, ο εγκέφαλός μας μπορεί να είναι τόσο απασχολημένος καταγράφοντας τα πάντα γύρω μας, που δυσκολεύεται να εστιάσει. Αυτό μπορεί να προκαλέσει στρες και άγχος. Μπορεί να βλάψει την ικανότητα λήψης αποφάσεων. Αλλά και σε προσωπικό επίπεδο δημιουργεί δυσκολίες. Σκεφτείτε πώς συμπεριφέρεστε όταν αναζητάτε κάτι και δεν μπορείτε να το βρείτε. Είναι πολύ απογοητευτικό, σωστά; Οταν μου συνέβαινε εμένα, δεν εκνευριζόμουν μόνο με τον εαυτό μου αλλά και με τον άντρα μου και τα παιδιά μου».
Πιο ήρεμη ζωή
Μια μελέτη του 2012 σε 3.000 ενήλικες διαπίστωσε ότι χάνουμε ή τοποθετούμε λάθος έως και εννέα αντικείμενα κάθε μέρα – ή 198.743 σε μια μέση διάρκεια ζωής, με αποτέλεσμα 3.680 ώρες ή 153 ημέρες να ψάχνουμε για πράγματα που τοποθετήσαμε λάθος. «Η μείωση της ακαταστασίας εξοικονομεί χρήματα και χρόνο, κάνει τη ζωή πολύ πιο ήρεμη», σχολιάζει η Εστερ. Υπάρχουν όμως διάφοροι λόγοι για τους οποίους είναι δύσκολο να απαλλαγούμε από πράγματα. Κατ’ αρχάς, εάν ένα αντικείμενο είναι ακριβό και δεν το έχουμε χρησιμοποιήσει, αισθανόμαστε ένοχοι για το ματαιόδοξο έξοδο. Το να απαλλαγούμε από αυτό μοιάζει με μικρή ήττα. Δυσκολευόμαστε επίσης να αποχωριστούμε δώρα και αντικείμενα συναισθηματικής αξίας. «Τα περισσότερα αντικείμενα είναι συνδεδεμένα με μια ιστορία, και αυτό μπορεί να δυσκολέψει την απόφαση να τα απομακρύνουμε. Δεν υπάρχει τίποτα κακό με το να κρατάς μερικά από αυτά τα αντικείμενα. Είναι μέρος της ζωής σας, της ιστορίας σας και δίνουν χαρακτήρα στο σπίτι σας. Αλλά αν κρατάτε πάρα πολλά τέτοια αντικείμενα ξεχωρίζει κάποιο;». Παραπέμπει στο βιβλίο Joyful της Ιγκριντ Φέτελ Λι, που γράφει ότι το ξεκαθάρισμα αντικειμένων μοιάζει με το ξεβοτάνισμα ενός κήπου, μια διαδικασία αφαίρεσης του θορύβου. «Κρατήστε μόνο τα πολύ ειδικά», συμβουλεύει η Εστερ.
Πώς να αποχωριστείτε τα άχρηστα αντικείμενα
Πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία, καθαρίστε τον χώρο. Αμέσως θα γίνουν εμφανή τα καθημερινά, απαραίτητα αντικείμενα.
Προγραμματίστε τι θα κάνετε με τα αντικείμενα που θα αποχωριστείτε. Ανακύκλωση, δωρεά, μεταπώληση;
Εάν δεν είστε σίγουροι πώς να ξεκινήσετε, απλώς επιλέξτε ένα δωμάτιο, ρυθμίστε ένα χρονόμετρο στα 15 λεπτά και δείτε τι έχετε καταφέρει σε αυτόν τον χρόνο.
Οι επαγγελματίες οργανωτές προτείνουν να βάλετε ως πρώτο στόχο να απαλλαγείτε από μόνο δέκα πράγματα.
Εάν είστε αντιμέτωποι με ένα ολόκληρο σπίτι που έχει ανάγκη από συμμάζεμα, πιθανότατα να φαίνεται σαν ένα μνημειώδες έργο. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό να ξεκινήσετε από τα μικρά – εκείνο το συρτάρι στην κουζίνα που με δυσκολία κλείνει πια.
Αφού τα καταφέρετε, μην ασχοληθείτε με κάτι άλλο. Ενα δωμάτιο/συρτάρι/ντουλάπι τη φορά.
Οι ειδικοί συνιστούν να μην αφιερώνετε ποτέ περισσότερα από πέντε λεπτά σε οποιοδήποτε αντικείμενο. Αντ’ αυτού, δημιουργήστε μια κατηγορία από «ίσως».
Μη σκέφτεστε πόσο κόστισε τι.
Σε κάθε σπίτι υπάρχουν τουλάχιστον είκοσι πράγματα που είναι σπασμένα. Αλήθεια, πρόκειται να τα επιδιορθώσετε ποτέ;
Σαλόνι: Ενα καλά οργανωμένο και τακτοποιημένο σπίτι είναι σίγουρα πιο φιλόξενο και φιλικό από ένα γεμάτο άχρηστα αντικείμενα. Η κοινωνική αλληλεπίδραση με φίλους και οικογένεια μπορεί να ενισχυθεί σε έναν προσεγμένο χώρο και να συμβάλει στον ποιοτικό χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα.
Παιδικό δωμάτιο: Είναι διαπιστωμένο ότι τα παιδιά παίζουν πιο όμορφα και περισσότερο όταν δεν υπάρχουν πολλά παιχνίδια και είναι όλα τακτοποιημένα. Είναι σημαντικό να εμπλέκονται τα παιδιά στην οργάνωση του χώρου τους και να αποχωρίζονται αντικείμενα. Η συμμετοχή τους από πολύ μικρή ηλικία κάνει τη ζωή σας πιο εύκολη και τα εφοδιάζετε με μια δεξιότητα που θα έχουν για πάντα.
Μικροσυσκευές: Καλώδια, καμένες λάμπες, παλιά κινητά και λάπτοπ, παιχνιδομηχανές, πολύπριζα, οικιακές συσκευές. Στην ψηφιακή εποχή, η λίστα δεν έχει τελειωμό. Αναζητήστε εταιρείες που αναλαμβάνουν ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά απόβλητα. Πολλές από αυτές, όπως η Ανακύκλωση Συσκευών Α.Ε., έρχονται σπίτι σας.
Ντουλάπα: Υπάρχει ένας κανόνας για τα ρούχα, που ονομάζεται κανόνας 80/20, και συνοψίζεται στο γεγονός πως οι περισσότεροι άνθρωποι τείνουν να φοράνε μόνο το 20% του περιεχομένου της ντουλάπας τους. Η εταιρεία Recycom εφαρμόζει ένα σύστημα ανακύκλωσης ειδών ένδυσης και υπόδησης, διαθέτοντας 2.000 κόκκινους και μοβ κάδους σε 150 σημεία σε όλη την Ελλάδα. (Ψάξτε στο recycom.gr.) Χρυσός κανόνας: Κάθε φορά που διστάζετε μπροστά σε ένα παντελόνι, απαντήστε στην ερώτηση αν το έχετε φορέσει τα τελευταία πέντε χρόνια.
Κουζίνα: Μια ακατάστατη κουζίνα προκαλεί στρες και τάση για κακές και πρόχειρες επιλογές γευμάτων. Από την άλλη, ένας καθαρός και άνετος πάγκος μάς καλεί να μαγειρέψουμε και να υιοθετήσουμε καλύτερες διατροφικές συνήθειες. Οι άνθρωποι που στρεσάρονται από τα ακατάστατα περιβάλλοντα τείνουν να χάνουν τον έλεγχο της διατροφής τους και να παίρνουν βάρος.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire