Του Στέφανου Κωνστανίδη*
Ανάμεσα σε αυτούς που μετέφερε το «Ματαρόα» και έγραψαν αργότερα ιστορία,
ήταν οι φιλόσοφοι Κορνήλιος Καστοριάδης, Κώστας Παπαϊωάννου, Κώστας Αξελός,
Μιμίκα Κρανάκη (ήταν επίσης και αξιόλογη λογοτέχνιδα), ο ιστορικός Νίκος
Σβορώνος, ο αρχιτέκτονας Αριστομένης Προβελέγγιος, ο συνθέτης Ιάννης Ξενάκης, ο
σκηνοθέτης και θεωρητικός του κινηματογράφου Άδωνις Κύρου, ο ζωγράφος Ντίκος
Βυζάντιος, ο μουσικός Δημήτρης Χωραφάς και ο φιλόλογος Εμμανουήλ Κριαράς. Ήταν
ένα ταξίδι που απόκτησε ιστορική σημασία και συνδέθηκε με μια δύσκολη περίοδο της νεότερης
ελληνικής ιστορίας. Οι μέτοικοι του «Ματαρόα» δούλεψαν σκληρά στο Παρίσι και
στις άλλες γαλλικές πόλεις όπου εγκαταστάθηκαν και αναδείκτηκαν στο γαλλικό και
στο ελληνικό στερέωμα ως μεγάλες μορφές της νεοελληνικής και γαλλικής διανόησης
και κάποιοι όπως ο Αξελός, ο Καστοριάδης, ο Κύρου και ο Ξενάκης
αναδείκτηκαν στο διεθνές στερέωμα.
Είχα την καλή τύχη να γνωρίσω, στην περίοδο των σπουδών μου στο Παρίσι, τον
Νίκο Σβορώνο και την Μιμίκα Κρανάκη, ανθρώπους με ανοικτούς ορίζοντες και
προοδευτικές ιδέες, έτοιμους πάντα να βοηθήσουν τους νέους φοιτητές, αγωνιστές
εναντίον της δικτατορίας στην Ελλάδα και υπέρμαχους των αγώνων της Κύπρου. Η
Κρανάκη, σε όλη την περίοδο της δικτατορίας, έκανε τις διακοπές της, κάθε
καλοκαίρι, στην Κερύνεια. Ο Σβορώνος, από τους σημαντικότερους Έλληνες
ιστορικούς της τελευταίας πεντηκονταετίας, ήταν γνώστης της κυπριακής ιστορίας
και κινητοποιήθηκε, όπως άλλωστε και η Κρανάκη, για την διαφώτιση της γαλλικής
κοινής γνώμης μετά το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Ας
σημειωθεί επίσης πως ο Άδωνις Κύρου ήταν κυπριακής καταγωγής, γόνος της γνωστής
οικογένειας Κύρου, η οποία συνέδεσε το όνομα της με την ιστορική εφημερίδα Εστία.
Μόνο που σε αντίθεση με τις πολιτικές ιδέες της οικογένειας, ο ίδιος
εντάχτηκε στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση
με το ΕΑΜ. Αποχώρησε αργότερα από το ΚΚΕ όπως και οι περισσότεροι του
«Ματαρόα», αλλα παρέμεινε στον ευρύτερο χώρο της Αριστεράς.
Υ.Γ. Δεν ξέρω πόση ιστορική ή και αρχιτεκτονική αξία είχε η οικία Ιωάννη
Κληρίδη, μετέπειτα Γλαύκου Κληρίδη που κατεδαφίστηκε. Και οι δύο πάντως
συνέδεσαν το όνομα τους με την ιστορία του τόπου. Σε καμιά άλλη χώρα του
κόσμου δεν θα κατεδάφιζαν ένα τέτοιο σπίτι. Στη χώρα του αρχοντοχωριατισμού
όμως γίνεται. Και τι έγιναν οι φίλοι του Γλαύκου Κληρίδη, ο ΔΗΣΥ το κόμμα του,
όλοι αυτοί που κάνουν φτηνή πολιτική στο όνομα του; Φτωχούληδες είναι οι
καϋμένοι, που να συντηρήσουν ένα σπίτι, να το μετατρέψουν σε μουσείο...
Φτωχούλης και ο Αναστασιάδης... Η αχαριστία από τη μια χωρίς όρια και η έλλειψη
ευαισθησίας για τον πολιτισμό και την ιστορία αυτού του τόπου. Αντίθετα το
ΑΚΕΛ, προς τιμή του, συντηρεί την οικία Εζεκία Παπαϊωάννου.
*Πανεπιστημιακός,
διευθυντής του Κέντρου Ελληνικών Ερευνών Καναδά-ΚΕΕΚ
και μέχρι
πρόσφατα επιστημονικός συνεργάτης του
ΕΔΙΑΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire