Απαράδεκτη η αποδοχή, από την ε/κ πλευρά, της παραμονής εποίκων
Email Facebook Tweet| Εκτύπωση | 18 Μάρτιος 2018, 18:05 | Της Άννας Μαρίας Ευτυχίου
ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ: «ΔΕΝ ΘΑ ΜΕ ΕΚΠΛΗΞΕΙ, ΑΝ Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΔΕΧΘΕΙ ΛΥΣΗ ΔΥΟ ΚΡΑΤΩΝ»«ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΒΕΒΑΙΟΣ, ΥΠΟ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ, ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟ, ΑΝ ΓΙΝΕΙ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ, ΤΙ ΘΑ ΒΓΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ. ΝΑ ΕΝΩΘΟΥΜΕ Ή ΝΑ ΜΗΝ ΕΝΩΘΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ… Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΑΠΟΨΗ, ΟΜΩΣ, ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΕΝΩΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΚΥΠΡΙΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ»
Να ξεκαθαρίσω: Εμείς αγωνιζόμαστε κατά της Τουρκίας, κατά της κατοχής της Τουρκίας στην Κύπρο, όμως, εσείς, στον Νότο, έχετε μια πιο ήπια πολιτική κατά της Τουρκίας
Καταπέλτης, τόσο εναντίον της Τουρκίας, για τη συνεχιζόμενη κατοχή και την προσπάθεια πλήρους ελέγχου της Κύπρου, όσο και εναντίον της ε/κ πλευράς, για την υποχωρητικότητα που επιδεικνύει στην τράπεζα των συνομιλιών, είναι ο Σενέρ Λεβέντ, σε αποκλειστική συνέντευξή του στη «Σημερινή» της Κυριακής.
Ο δημοσιογράφος και εκδότης της «Αφρίκα» χαρακτηρίζει καταστροφική όχι μόνο για τους Τουρκοκύπριους, αλλά και για ολόκληρη την Κύπρο μια ενδεχόμενη προσάρτηση των κατεχομένων στην Τουρκία, καταγγέλλοντας πως, ενώ ο ίδιος και άλλοι ομοϊδεάτες του αγωνίζονται κατά της κατοχής της Τουρκίας στην Κύπρο, η ε/κ πλευρά εκδηλώνει μια πιο ήπια πολιτική κατά της Άγκυρας. Αποκαλύπτει, ταυτόχρονα, πως δέχθηκε παρεμβάσεις από το περιβάλλον του Νίκου Αναστασιάδη, με την υπόδειξη πως ενεργεί λανθασμένα ερχόμενος σε αντιπαράθεση με τον Ταγίπ Ερντογάν και την Τουρκία και πως «η ελληνοκυπριακή πλευρά προσπαθεί να βγάλει το φίδι», κατά τα λεγόμενά του, «από την τρύπα του, σιγά-σιγά, με τρόπο».
Διερωτήθηκε, μάλιστα, πώς η ε/κ ηγεσία αποδέχθηκε τους 120 χιλιάδες εποίκους σε μια ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού, αφού οι Ε/κ δεν αποδέχονται να ζήσουν μαζί τους, αλλά ούτε και ο ίδιος, που είναι Τουρκοκύπριος, θα μπορούσε να ζήσει με τους πλείστους από αυτούς, προσθέτοντας πως αυτήν τη στιγμή στα κατεχόμενα οι πολίτες ζουν υπό ένα δικτατορικό καθεστώς κατοχής, στο πλαίσιο του οποίου επιδιώκεται η ολοκληρωτική ισλαμοποίηση του βόρειου τμήματος του νησιού, με αρνητικό αντίκτυπο για την ταυτότητα και κουλτούρα των Τουρκοκυπρίων.
Ερωτήματα εξέφρασε και για τον τρόπο με τον οποίο διεξάγονται οι συνομιλίες, καθώς και για τις διεκδικήσεις της ε/κ πλευράς στο τραπέζι των συνομιλιών, υποστηρίζοντας πως, αν ήταν ο ίδιος στη θέση του Νίκου Αναστασιάδη, δεν θα προσερχόταν ποτέ στις διαπραγματεύσεις χωρίς την επιστροφή, προηγουμένως, της Αμμοχώστου.
Εξέφρασε, παράλληλα, την εκτίμηση ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα αποδεχθεί λύση δύο κρατών, ενώ χαρακτήρισε τόσο τον Νίκο Αναστασιάδη όσο και τον Μουσταφά Ακιντζί «πιόνια των Αγγλοαμερικανών».
Επανέλαβε, τέλος, τη θέση του για λύση ενιαίου κράτους στην Κύπρο, θεωρώντας πως η ΔΔΟ αποτελεί διχοτομική λύση, αφού επιβάλλει την ύπαρξη συνόρων.
Τι θα σήμαινε για τους Τ/κ, αν συνέβαινε ποτέ, η προσάρτηση των κατεχομένων στην Τουρκία;
Οι Τουρκοκύπριοι δεν ήθελαν ποτέ να δεθούν και να ενωθούν με την Τουρκία. Τη δεκαετία του ‘50, όταν άρχισε ο αγώνας της ΕΟΚΑ για Ένωση με την Ελλάδα, η τουρκική πλευρά είχε και εκείνη ένα αίτημα, το “taxim”, δηλαδή την διχοτόμηση. Όμως, σε αυτό το αίτημα δεν υπήρχε ποτέ το αίτημα για ένωση με την Τουρκία.
Εκείνο που σκέφτομαι εγώ, είναι ότι οι Τουρκοκύπριοι και τώρα θέλουν τη διχοτόμηση, ακόμα συνεχίζουν αυτήν την άποψη και να μη θέλουν ένωση με την Τουρκία. Προτιμούν τον διαμελισμό, με άλλα λόγια, το «κράτος» όπως διαμορφώθηκε.
Όμως εδώ (στα κατεχόμενα) έχει αλλάξει ο πληθυσμός. Οι Τούρκοι που μεταφέρθηκαν, οι έποικοι δηλαδή, αυξήθηκαν πάρα πολύ. Περίπου έχουν τριπλασιάσει τον πληθυσμό των κατεχομένων. Δεν είμαι βέβαιος, υπό αυτές τις συνθήκες, τώρα με τον εποικισμό, αν γίνει δημοψήφισμα στην Κύπρο, τι θα βγει από το δημοψήφισμα. Να ενωθούμε ή να μην ενωθούμε με την Τουρκία… Η δική μου άποψη, όμως, είναι ότι η ένωση με την Τουρκία θα είναι καταστροφική όχι μόνο για τους Τουρκοκύπριους, αλλά γενικότερα για όλη την Κύπρο.
Θεωρείτε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έκανε αρκετά για να υποστηρίξει εσάς, την εφημερίδα σας ή γενικότερα ανθρώπους που μάχονται υπέρ μιας δίκαιης, ειρηνικής λύσης;
Όχι, δεν έκανε προσπάθειες. Εξάλλου, στον αγώνα που δίνουμε για ενωμένη Κύπρο, βρήκαμε και ομάδες Ελληνοκυπρίων εναντίον μας. Να ξεκαθαρίσω: Εμείς αγωνιζόμαστε κατά της Τουρκίας, κατά της κατοχής της Τουρκίας στην Κύπρο, όμως, εσείς, στον Νότο, έχετε μια πιο ήπια πολιτική κατά της Τουρκίας.
Κάποιοι από το περιβάλλον του Αναστασιάδη μού είχαν πει: «Εσείς κάνετε λάθος, Σενέρ, δεν μπορεί να τσακώνεστε και να καβγαδίζετε με την Τουρκία, με αυτόν τον τρόπο. Εμείς προσπαθούμε να βγάλουμε το φίδι από την τρύπα του, σιγά-σιγά, με τρόπο».
Να δώσω ακόμα ένα παράδειγμα, πιο πρόσφατο: Τώρα, η Τουρκία, με την εισβολή της στο Αφρίν, προβαίνει σε γενοκτονία. Όμως, δεν βλέπουμε να υπάρχει μια στάση εναντίον τού τι συμβαίνει στο Αφρίν από μέρους του «Νότου».
Διάβασα στον Τύπο ότι η Ελένη Θεοχάρους μίλησε στο Ευρωκοινοβούλιο και απηύθυνε έκκληση, ώστε να σταματήσει η γενοκτονία της Τουρκίας στο Αφρίν. Η Θεοχάρους είναι γνωστή ως εθνικίστρια στη Νότια Κύπρο, έκανε αυτήν τη δήλωση και έκανε μια σωστή δήλωση. Όμως, δεν άκουσα μια τέτοια «φωνή» από το ΑΚΕΛ.
Για την επίθεση κατά της «Αφρίκα», μου τηλεφώνησε ο Νίκος Χριστοδουλίδης από το Γραφείο του Νίκου Αναστασιάδη. Μου δήλωσε ότι με υποστηρίζουν και μου άφησε τον αριθμό του τηλεφώνου του. Μου είπε, αν έχουμε οποιαδήποτε ανάγκη, θα μπορούσαμε να του τηλεφωνήσουμε. Είχα μια τέτοια υποστήριξη.
Μάζα φανατικών θρησκόληπτων στα κατεχόμενα
Πώς πιστεύετε ότι οι Ε/κ αντιμετωπίζουν τους Τ/κ και πώς τους εποίκους;
Παρακολουθώ αυτό το θέμα. Οι Ε/κ τοποθετούν τους εποίκους σε άλλη θέση από τους Τουρκοκύπριους. Οι Ε/κ δηλώνουν ότι θα μπορούσαν να ζήσουν με τους Τ/κ, αλλά όχι με τους εποίκους. Έχουν δίκαιο που σκέφτονται με αυτόν τον τρόπο. Κι εγώ, ως Τουρκοκύπριος, δεν μπορώ να ζήσω με τους εποίκους, όχι βέβαια με όλους, αλλά με ένα σημαντικό μέρος δεν θα μπορούσα να ζήσω. Αυτοί που μας επιτέθηκαν στην εφημερίδα, ήταν Τούρκοι εκ Τουρκίας. Μας επιτέθηκαν φωνάζοντας «Ο Θεός είναι μεγάλος». Έχει δημιουργηθεί μια μάζα φανατικών θρησκόληπτων εκ Τουρκίας. Είναι άνθρωποι που επηρεάζονται, εν πολλοίς, από τις καταστάσεις στην Τουρκία.
Όταν έμαθα ότι η ε/κ πλευρά αποδέχθηκε σε μια ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού έναν μεγάλο αριθμό εποίκων γύρω στις 120 χιλιάδες, απόρησα με ποιον τρόπο και γιατί έκανε αποδεκτή μια τέτοια κατάσταση. Για μένα, θα μπορούσε να γίνει μια άλλη πρόταση, που θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή. Για παράδειγμα, μια πρόταση για πολλούς που εργάζονται στην πλευρά μας, να δοθούν συγκεκριμένες συνθήκες εργασίας ή κάτι τέτοιο, αντί να δώσουν υπηκοότητα σ’ έναν τόσο μεγάλο αριθμό - 120-127 χιλιάδες.
Η Κύπρος ανήκει στους Κυπρίους
Πόσο σας ανησυχεί η ευκολία με την οποία το τουρκικό κράτος μπορεί να επεμβαίνει στην Κύπρο;
Δεν ανησυχώ για τους ανθρώπους που δεν ενεργούν με τον τρόπο που ενεργώ εγώ. Εάν ενεργεί κάποιος με τον τρόπο που ενεργούμε εμείς, τότε το καθεστώς στην Τουρκία δείχνει τα δόντια του. Σήμερα, εδώ κυκλοφορούν ημερησίως 20 εφημερίδες. Στον Νότο κυκλοφορούν 5 εφημερίδες. Μέσα σε αυτόν τον αριθμό των εφημερίδων μόνον η «Αφρίκα» μιλά και γράφει ότι υπάρχει κατοχή της Τουρκίας στην Κύπρο.
Όσον αφορά και την κατοχή της Τουρκίας στο Αφρίν, πάλι η μόνη εφημερίδα που το έγραψε είναι η «Αφρίκα». Εξάλλου, αυτή ήταν και η αιτία της τελευταίας επίθεσης που δεχθήκαμε. Αναφερθήκαμε σε κατοχή στο Αφρίν. Την πρώτη μέρα που άρχισε την επιχείρηση η Τουρκία στο Αφρίν, εγώ έγραψα στον τίτλο της εφημερίδας «Ακόμα μια εισβολή της Τουρκίας, στο Αφρίν». Μέσα σε αυτό τον τίτλο, στην ουσία είχα περιλάβει και την κατοχή της Τουρκίας το ’74 στην Κύπρο.
Άρα, σας ανησυχεί η ευκολία με την οποία η Τουρκία επεμβαίνει;
Βέβαια με ανησυχεί. Δεν είμαι ιδιοκτήτης στη χώρα μου. Είναι σαν να μας λέει «η χώρα αυτή δεν είναι δική σου, είναι δική μου», αλλά είναι δική μας αυτή η χώρα… Δεν είναι δική τους.
Ό,τι κάνουν στην Τουρκία, προσπαθούν να το κάνουν στην Κύπρο
Επιχειρείται μια σταδιακή ισλαμοποίηση της τ/κ κοινότητας, που απειλεί την ιδιαίτερή σας ταυτότητα και, μαζί με αυτό, εκτρέφεται ένας ιδιότυπος τουρκικός εθνικισμός, που δεν έχει σχέση με τον παραδοσιακό τ/κ εθνικισμό. Αυτό επιτελείται, πέρα από άλλες διεργασίες, μέσα από τη θεσμοθέτηση μιας καθοδηγούμενης βίας από το καθεστώς Ερντογάν που υλοποιείται από τα όργανά του. Εσείς είστε θύμα αυτής της παράνομης βίας. Υπάρχουν δυνάμεις στην τ/κ κοινότητα που μπορούν να αντισταθούν σε αυτήν τη βία και να λειτουργήσουν ως ανάχωμα;
Απέναντί μας είναι η «βουλή», στο παρελθόν ήταν το εργοστάσιο καπνού «Διανέλλος», όσοι περνάνε την πόρτα της «βουλής» και λαμβάνουν το αξίωμα του βουλευτή, στη συνέχεια αλλάζουν συμπεριφορά. Προηγουμένως ήταν διαφορετικοί, στη συνέχεια μεταλλάσσονται-«λοξοδρομούν». Υπάρχουν, όμως, μικρότερες ομάδες, πολιτικές ή άλλες, που δεν είναι μέσα στη «βουλή», που έχουν μια στάση αντίστασης έναντι της Τουρκίας.
Στην Τουρκία υπάρχει ένα καθεστώς ισλαμοφασιστικό. Στο παρελθόν είχαμε μόνο φασίστες, τώρα έχουμε τους ισλαμοφασίστες. Ό,τι κάνουν στην Τουρκία, προσπαθούν και θέλουν να το κάνουν και στην Κύπρο. Οικοδομούν τεμένη και τα γεμίζουν από παιδιά και ενήλικες, προσπαθούν να τους μεταφέρουν την εκπαίδευση του Κορανιού. Στο παρελθόν, τα τεμένη δεν γέμιζαν, τώρα ξεχειλίζουν στους δρόμους.
Επίσης, είναι γνωστός και ο ρόλος της Εκκλησίας στην ε/κ κοινότητα, σε πολλές εκδηλώσεις, αλλά και η εμπλοκή της στην παιδεία. Απορώ πώς οι Ε/κ δεν έχουν απελευθερωθεί από αυτές τις καταστάσεις.
Ωστόσο, στο παρελθόν στην τ/κ κοινότητα η θρησκεία δεν είχε εισχωρήσει, ούτε είχαμε θρησκευτικούς ηγέτες. Ήταν κάτι που ήταν θετικό για την τ/κ πλευρά. Τώρα, όμως, διαλύουν αυτήν την κατάσταση. Προσπαθούν να ανυψώσουν τον ρόλο της θρησκείας, όπως γίνεται και στη «νότια πλευρά», ακόμα και μέσω διπλωματικών αποστολών.
Είναι ένας μεγάλος κίνδυνος για την τ/κ κοινότητα, που πρέπει να εξαλειφθεί. Αυτοί που μας επιτέθηκαν, ήρθαν για να μας κόψουν τα κεφάλια μας, να μας κάψουν μαζί με το κτήριο. Είδαμε όλοι τα έργα του φανατικού ισλαμισμού στη Μέση Ανατολή. Ο Ταγίπ Ερντογάν στηρίζει αυτούς τους φανατικούς τζιχαντιστές-ισλαμιστές και αυξάνεται ο κίνδυνος κατά της τ/κ κοινότητας. Ο τουρκικός στρατός δεν είναι ο παλιός τουρκικός στρατός, είναι στρατός του «Ιμάμη», θρησκευτικός στρατός.
Δεν αναμένω λύση
Με τη δυνατότητα που έχει ελέγχου της τ/κ κοινότητας ο Ερντογάν, θεωρείτε πως, έπειτα από μια ενδεχόμενη λύση, θα χειραγωγεί την τ/κ κοινότητα; Τι θα σημαίνει αυτό για την Ομόσπονδη Κύπρο και ποιες συνέπειες θα έχει;
Δεν αναμένω λύση, ούτε και στο σύντομο μέλλον περιμένω λύση. Τώρα πρέπει να προσευχόμαστε όχι για τη λύση, αλλά για να μη γίνει πόλεμος, γιατί κυκλοφορούν μαύρα σύννεφα γύρω μας. Γίνεται αναφορά στο φυσικό αέριο που έχει βρεθεί στη θάλασσα και θα φέρει πλούτο, αλλά υπάρχει κάτι άλλο που δεν μας το λένε. Σε όλον τον κόσμο, όπου βρέθηκε υγραέριο και πετρέλαιο, έγιναν πόλεμοι. Δεν έχει προσφέρει κανένα όφελος στον κόσμο της περιοχής. Εξάλλου, το κυπριακό πρόβλημα συνδέεται με αυτό το θέμα, του πετρελαίου στην περιοχή. Τώρα βρέθηκε στη δική μας θάλασσα, να προσευχόμαστε να μη φέρει περισσότερα δεινά και μπελάδες.
Η Τουρκία δεν έχει δικαίωμα να κάνει γεωτρήσεις
Πολλοί θεωρούν το φυσικό αέριο και την εξεύρεση υδρογονανθράκων ως καταλύτη για διευθέτηση του Κυπριακού. Τώρα, η Τουρκία φαίνεται, με τις στρατιωτικού χαρακτήρα ενέργειες της στην ΑΟΖ και στην ευρύτερη περιοχή, να επιχειρεί να επιβάλει τετελεσμένα, αξιώνοντας συν-διαχείριση ή και επιβάλλοντας διπλές γεωτρήσεις. Πώς εκτιμάτε να εξελίσσεται το θέμα του φυσικού αερίου τελικά;
Η Τουρκία δεν θα μας βοηθήσει. Αναμένει κανείς ότι η Τουρκία θα μας βοηθήσει; Να μου δείξετε πού βρέθηκε φυσικό αέριο και πλούτος και δεν κατέληξε σε πόλεμο, η Λιβύη, το Ιράκ; Αυτοί δεινοπάθησαν.
Η Τουρκία δεν έχει δικαίωμα να κάνει γεωτρήσεις, αλλά γιατί η Αμερική, η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία δεν κάνουν τίποτα να σταματήσουν τις δράσεις της Τουρκίας; Εν τω μεταξύ, στη λεγόμενη Δημοκρατία μας (κατεχόμενα), ισχυρίζονται ότι έκαναν συμφωνία με την Τουρκία, για να δρα με τον τρόπο που δρα… Η «Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» έχει εξουσία να κάνει διεθνείς συμβάσεις με άλλες χώρες; Το πιο άσχημο είναι ότι από την τ/κ κοινότητα δεν βγαίνει κανείς να πει στην Τουρκία «τι είναι αυτά που κάνεις και γιατί το κάνεις», κανείς δεν της ζητά εξηγήσεις, εκτός από την εφημερίδα μας.
Πιστεύετε ότι υπάρχουν δυνάμεις στην τ/κ κοινότητα που έχουν καταφέρει να τοποθετήσουν το Κυπριακό στην ορθή του βάση;
Γίνεται μια προπαγάνδα στην τ/κ κοινότητα για την προώθηση της ιδέας του χωριστού κράτους. Μετά το Κραν Μοντανά, ο Μουσταφά Ακιντζί άρχισε να μιλά με τον εξής τρόπο: «Να καθαρίσουμε τον δρόμο μπροστά στην πόρτα μας», δηλαδή να οδηγήσουμε τη «δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» για να πάμε πιο μπροστά. Εφόσον δεν υπάρχει λύση, να κοιτάξουμε να χαράξουμε τη δική μας πορεία. Έχω την εντύπωση πως και στη «νότια» πλευρά γίνονται τέτοιες σκέψεις.
Υπάρχουν εκτιμήσεις ότι ο Νίκος Αναστασιάδης θα δεχθεί δύο κράτη. Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος έχει πάρει δέσμευση πως, μετά την εκλογή του, θα υποστηρίξει τη λύση δύο κρατών. Δεν θα με εκπλήξει αν, τελικά, ο Αναστασιάδης δεχθεί λύση στη βάση δύο κρατών. Και ο Αναστασιάδης και ο Ακιντζί είναι άνθρωποι των Αγγλοαμερικανών. Αυτό στηρίζουν οι Αγγλοαμερικανοί, τη λύση δύο κρατών.
Είστε υποστηρικτής λύσης με μετεξέλιξη σ’ ένα ενιαίο κράτος. Δεν θεωρείτε ότι είστε μειοψηφία τόσο στην τ/κ όσο και στην ε/κ πλευρά;
Ναι, υποστηρίζω ένα ενιαίο κράτος. Δυστυχώς, πιστεύω ότι είμαι μειοψηφία και στις δύο πλευρές. Αυτοί που θέλουν ενωμένη Κύπρο, είναι μειοψηφία. Στο σύντομο μέλλον θα καταλήξουμε να μας λένε ότι είμαστε ομάδες μειοψηφίας. Δεν με εκπλήττει που αυτοί από δω θέλουν ξεχωριστό κράτος, αλλά με εκπλήττει γιατί η άλλη πλευρά θέλει ξεχωριστό κράτος. Τι σημαίνει στην Κύπρο να έχουμε δύο κράτη; Σ' εσάς θα υπάρχει η δημοκρατία με τους Ε/κ και εδώ θα υπάρχει η Τουρκία, όχι οι Τουρκοκύπριοι. Βέβαια και τώρα η Τουρκία βρίσκεται εδώ πέρα. Στην Κύπρο τώρα έχουμε μόνο μισή Κύπρο. Η βόρεια πλευρά είναι υπό την κατοχήν της Τουρκίας.
Αυτοί που λένε ότι η βόρεια πλευρά είναι Κύπρος, λένε ψέματα. Η βόρεια πλευρά είναι Τουρκία. Επικρατεί η Τουρκία. Η Κύπρος είναι μόνο στον Νότο.
Όχι στη Δ.Δ.Ο.
Η λύση ΔΔΟ ενώνει τον λαό και τον τόπο ή συνεχίζει να διαιωνίζει την διαίρεση, με βάση την εθνοτική διάκριση;
Η ΔΔΟ είναι μια ομοσπονδία αποτελούμενη από δύο μέρη. Στον ενδιάμεσο χώρο θα υπάρχουν σύνορα. Τα σύνορα σημαίνουν σύγκρουση. Γι’ αυτό εγώ υποστηρίζω μια συνολική λύση, όπου δεν θα υπάρχουν σύνορα στον ενδιάμεσο χώρο. Στην Κυπριακή Δημοκρατία δεν υπήρχαν σύνορα, όμως, τώρα, αισθανόμαστε την ανάγκη να βάλουμε σύνορα. Εγώ αντιτίθεμαι σε αυτήν τη λύση, όμως, αν θα γίνει λύση σε αυτήν τη βάση θα το δεχτώ, για να μη γίνει πόλεμος στην Κύπρο. Η προτίμησή μου είναι Κύπρος με ενιαίο έδαφος και πιστεύω ότι μια μέρα θα καταλήξουμε σε αυτήν τη λύση. Οι Κύπριοι δεν μπορούν να συνεχίσουν σε αυτήν την εξαλλοσύνη.
Είναι καλή η χρονική περίοδος για επανέναρξη των συνομιλιών, με την Τουρκία να εκβιάζει σε όλα τα επίπεδα και να εκδηλώνει μια σφοδρή επιθετικότητα και κατά της Κύπρου και κατά της Ελλάδας ή θα γίνει κάτω από τουρκικούς όρους;
Αν οι πλευρές δεν αλλάξουν στάση, δεν πρόκειται να ξεκινήσουν συνομιλίες. Εξ όσων γνωρίζω, δεν υπάρχει καμία αλλαγή στις θέσεις των πλευρών. Για να γίνουν αλλαγές, πρέπει να κάνει βήματα μπροστά η τουρκική πλευρά. Όμως, από δω, είμαστε σε μια κωμική κατάσταση. Ακόμα μιλούν για να ανοίξουν οδοφράγματα στη Δερύνεια, στο Απλίκι… Δεν μιλούν για να ανοίξουν την πόλη (Βαρώσι), μιλούν για οδοφράγματα. Όλοι πρέπει να αισθανόμαστε μεγάλη ντροπή, γιατί το Βαρώσι, 44 χρόνια τώρα, είναι κλειστό. Με εκπλήττει ότι κανένας δεν αγωνίζεται για το Βαρώσι. Αν εγώ λειτουργούσα στη «νότια» πλευρά, η στάση μου θα ήτανε: Αν δεν ανοίξει το Βαρώσι, δεν παρακάθομαι σε συνομιλίες. Ο όρος θα ήταν αυτός.
Όσον αφορά το υγραέριο, η θέση της τουρκικής πλευράς για εδαφικές παραχωρήσεις είναι για μετά τη λύση, αλλά το υγραέριο το θέλουν να μοιραστεί τώρα! Πώς θα αρχίσουν οι συνομιλίες τώρα; Δεν έχουν τι να μιλήσουν, παρά μόνο για δύο κράτη.
ΠΗΓΗ: Η Σημερινή, 18 Μαρτίου 2018
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire