Τέχνη/ Μα να φτάσουν οι πίνακες ζωγραφικής το ένα δισ;
Είναι
μόνο η αρχή μιας ξέφρενης κούρσας, είχε πει προφητικά κάποιος που ξέρει
απ’ αυτά, για τη τιμή ρεκόρ που κατέγραψε η πώληση του έργου ο «Σωτήρας
του Κόσμου», του Λεονάρντο ντα Βίντσι τον περασμένο Νοέμβριο.
Αυτός που «ξέρει από αυτά» δεν είναι φυσικά όποιος κι όποιος. Είναι ο
Τιερί Ερμάν, διευθύνων σύμβουλος της Artprice. Και πιστεύει, όπως αναφέρουν οι Times, ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των μουσείων θα οδηγήσει σύντομα σε μια ζωγραφική δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ο «Σωτήρας του Κόσμου» απέφερε
450 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη,
υπερβαίνοντας κατά πολύ το ρεκόρ των 179 εκατομμυρίων δολαρίων το 2015
για τις «Γυναίκες από το Αλγέρι» του Πάμπλο Πικάσο,
όταν αγοράστηκε από το βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας για λογαριασμό της
Τουριστικής Υπηρεσίας του Αμπού Ντάμπι. Ο Ερμάν, ένας εκκεντρικός
εκατομμυριούχος που έχει μετατρέψει το σπίτι του κοντά στη Λυών σε ένα
«ιερό του χάους», με μια πισίνα με ψεύτικο αίμα, ισχυρίζεται ότι «η
πραγματική κινητήρια δύναμη της αγοράς της τέχνης είναι αναμφισβήτητα η
βιομηχανία του μουσείου».
Τα πολλά χρήματα δεν θα έρθουν από
την κλασικά ιδρύματα – για παράδειγμα οι δαπάνες της Tate για αγορές στο
2016-17 ήταν 55.000 λίρες – αλλά από νέα μουσεία ή από τα πλούσια άτομα
που συνδέονται με αυτά. «Με περισσότερα από 700 νέα μουσεία να ανοίγουν
κάθε χρόνο, η βιομηχανία του μουσείου έχει γίνει μια παγκόσμια
οικονομική πραγματικότητα στον 21ο αιώνα», δήλωσε. «Περισσότερα μουσεία
άνοιξαν μεταξύ του 2000 και του 2014 από ό,τι στους προηγούμενους δύο
αιώνες και η ζήτηση για έργα μουσείων ποιότητας είναι ένας από τους
βασικούς παράγοντες της θεαματικής ανάπτυξης της αγοράς τέχνης».
Ο Ερμάν εκτιμά ότι τα έργα που
αγοράστηκαν για περισσότερα από 200.000 δολάρια είχαν μακροπρόθεσμες
αποδόσεις 8% ετησίως. Στην έκθεση που συνέταξε ανέφερε, επίσης, ότι ο
ανταγωνισμός μεταξύ Κίνας και Αμερικής έδωσε τεράστια ώθηση στην
ανάπτυξη του κλάδου Για να το καταλάβει κανείς, αρκεί να λάβει υπόψη του
ότι η αμερικανική αγορά τέχνης παρουσίασε αύξηση του τζίρου της κατά
42% φτάνοντας τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ εκείνη της κινεζικής
είναι στα 5,1 δισ. Πόσο θέλει ένα έργο, ένα και μόνο, να φτάσει το ένα
δισ; Οχι και πολλά. Και δεν θα του φαίνεται. Αλλά θα ‘ναι από ατόφιο
χρυσάφι.
Φωτό: Ο Σωτήρας του Κόσμου έχει το ρεκόρ με 450 εκατ. δολάρια. Αλλά για πόσο; Πηγή: Shutterstock
ΠΗΓΗ: PROTAGON, 6 Μαρτίου 2018
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire