Η κυβέρνηση Μακρόν «σκοτώνει» τη φιλοσοφία
«Αρκεί να παρατηρούμε για να μάθουμε;»
«Οτιδήποτε έχω το δικαίωμα να κάνω είναι απαραίτητα δίκαιο;»
Είναι αυτά δύο από τα φιλοσοφικά
ζητήματα που κλήθηκαν να σχολιάσουν πέρυσι οι μαθητές και οι μαθήτριες
της Γαλλίας στο πλαίσιο των εξετάσεών τους για την απόκτηση του
περίφημου baccalauréat. Η Φιλοσοφία είναι ένα από τα βασικά μαθήματα στα
γαλλικά γυμνάσια και λύκεια, ενώ θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο καθώς δεν
αρκεί η στείρα απομνημόνευση αλλά απαιτείται και η κριτική σκέψη. Η
διδασκαλία της είναι υποχρεωτική από το 1808, αναφέρει η La Repubblica,
μάλιστα έπειτα από επιθυμία και σχετική εντολή του ίδιου του Ναπολέοντα
με στόχο τη δημιουργία «πεφωτισμένων» πολιτών, ικανών όχι μόνον να
διακρίνουν τη σκέψη του Πλάτωνα από εκείνη του Αριστοτέλη αλλά και να
φιλοσοφούν οι ίδιοι. Δεν αποκλείεται όμως, σε λιγότερο από μία τριετία,
να καταλήξει να αποτελεί η Φιλοσοφία και στη Γαλλία –στη χώρα του
Ζαν-Πολ Σαρτρ, του Ζακ Ντεριντά, της Σιμόν ντε Μπουβουάρ, του Μισέλ
Φουκό και τόσων άλλων σπουδαίων φιλοσόφων του 20ού αιώνα– απλώς ένα
μάθημα επιλογής μεταξύ πολλών άλλων.
Αυτό, τουλάχιστον, συμπεραίνεται από
την πολεμική που δημιουργήθηκε μετά την κοινοποίηση των μεταρρυθμιστικών
σχεδίων της κυβέρνησης Μακρόν για την παιδεία και τη δευτεροβάθμια
εκπαίδευση ειδικότερα. «Κύριε υπουργέ, ας διασώσουμε τη διδασκαλία της Φιλοσοφίας» είναι
το μήνυμα που απέστειλαν περισσότεροι από 100 καθηγητές μέσω ανοιχτής
επιστολής τους που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες στη Figaro.
Μεταξύ των προτάσεων του υπουργείου
Παιδείας συγκαταλέγεται η κατάργηση των τριών κατευθύνσεων (θετική,
φιλολογική, οικονομική) που μπορούν ακόμα να ακολουθήσουν οι μαθητές και
οι μαθήτριες στο λύκειο και η δημιουργία ενός ενιαίου κορμού μαθημάτων
που θα εξατομικεύεται, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών, με μια
σειρά από μαθήματα επιλογής. Η διδασκαλία της Φιλοσοφίας δεν
καταργείται, αλλά δεν θα είναι πια υποχρεωτική. Οι καθηγητές
αντιτίθενται έντονα, όμως, στην ιδέα ότι η επιστήμη τους αποτελεί ένα
μάθημα «εξειδίκευσης» και όχι τη βάση μιας «καθολικής» παιδείας,
απαραίτητης σε όλους τους μελλοντικούς πολίτες. Η ανησυχία των
διδασκόντων είναι ιδιαίτερα συγκεκριμένη και έγκειται στο ενδεχόμενο
πολλοί μαθητές και μαθήτριες να μην επιλέγουν να αναμετρηθούν με ένα
μάθημα που θεωρείται απαιτητικό, αν όχι παρωχημένο. Ειδικά στα σχολεία
των φτωχών και λαϊκών συνοικιών της Γαλλίας.
Οι αλλαγές αναμένεται να τεθούν σε
εφαρμογή το 2021, με την κυβέρνηση να αρνείται ότι «σκοτώνει» τη
διδασκαλία της Φιλοσοφίας. Δεδομένου, ωστόσο, ότι ο γάλλος πρόεδρος
σπούδασε και ίδιος Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Ναντέρ, γράφοντας μια
διατριβή πάνω στον Χέγκελ, ενώ συνεργάστηκε στενά με τον Πολ Ρικέρ, δεν
αποκλείεται η Φιλοσοφία να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της. Τουλάχιστον
στη Γαλλία.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire