Εργο του Γιάννη Γαΐτη από την έκθεση στο MOMus - Μουσείο Αλεξ Μυλωνά.
Στα χρόνια της εμφάνισης και βαθμιαίας
καθιέρωσης της αφαίρεσης στην ελληνική τέχνη, από τη δεκαετία του 1950
έως και τα μέσα της δεκαετίας του 1960 εστιάζει η έκθεση «Χωρίς τίτλο
ΙΙ. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Τα ηρωικά χρόνια», που παρουσιάζεται
αυτό το διάστημα στο MOMus-Μουσείο Αλεξ Μυλωνά στην Αθήνα. Την υπό
εξέταση περίοδο, η αφαίρεση γνώρισε την αμφισβήτηση, την πολεμική και
την απόρριψη, ενδύθηκε διαφορετικές μορφές, ωστόσο επιβίωσε και στη
συνέχεια ανανεώθηκε πολλαπλώς.
Μέσα από το έργο 26 ζωγράφων και γλυπτών, εκ των πιο σημαντικών εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης στη χώρα –Γιώργος Βακαλό, Γιάννης Γαΐτης, Chryssa, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Κεσσανλής, Κώστας Τσόκλης κ.ά.–, διαγράφεται η συναρπαστική ιστορία ενός καλλιτεχνικού ρεύματος, με βαθιά τα σημάδια των ανθρώπων που την υπηρέτησαν ή την πολέμησαν.
Η δημοσίευση του μανιφέστου των «Ακραίων» από την ομώνυμη ομάδα καλλιτεχνών –Αλέκος Κοντόπουλος, Λάζαρος Λαμέρας, Γιάννης Μαλτέζος, Γιάννης Γαΐτης, Δημήτρης Χυτήρης, Καίτη Αντύπα– το φθινόπωρο του 1949, συμπίπτει με το τέλος του Εμφυλίου και παράλληλα σηματοδοτεί την αρχή της διεκδίκησης: της ελεύθερης έκφρασης και αυτονομίας του καλλιτέχνη απέναντι στην επικράτηση της αναπαράστασης ως τρόπου έκφρασης και κυρίαρχης ιδεολογίας. Η προσπάθεια αυτή επιχειρείται από παλαιότερους και νεότερους καλλιτέχνες, οι οποίοι αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν το αίτημα της ανανέωσης και του εκσυγχρονισμού της ελληνικής τέχνης, σε αντιπαράθεση προς τις ελληνοκεντρικές αναγνώσεις του μοντερνισμού.
«Η αφηρημένη ζωγραφική και γλυπτική της πρώτης και δεύτερης μεταπολεμικής δεκαετίας γίνεται ο ουσιαστικός πυρήνας που καθορίζει μια νέα κατεύθυνση στον ελληνικό χώρο», σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης Θούλη Μισιρλόγλου και Γιάννης Μπόλης.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα των συλλογών του ΜΟΜus, αλλά κυρίως δάνεια από σημαντικά ιδρύματα. Διάρκεια ώς τις 15 Σεπτεμβρίου (πλ. Ασωμάτων 5, Θησείο).
Μέσα από το έργο 26 ζωγράφων και γλυπτών, εκ των πιο σημαντικών εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης στη χώρα –Γιώργος Βακαλό, Γιάννης Γαΐτης, Chryssa, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Κεσσανλής, Κώστας Τσόκλης κ.ά.–, διαγράφεται η συναρπαστική ιστορία ενός καλλιτεχνικού ρεύματος, με βαθιά τα σημάδια των ανθρώπων που την υπηρέτησαν ή την πολέμησαν.
Η δημοσίευση του μανιφέστου των «Ακραίων» από την ομώνυμη ομάδα καλλιτεχνών –Αλέκος Κοντόπουλος, Λάζαρος Λαμέρας, Γιάννης Μαλτέζος, Γιάννης Γαΐτης, Δημήτρης Χυτήρης, Καίτη Αντύπα– το φθινόπωρο του 1949, συμπίπτει με το τέλος του Εμφυλίου και παράλληλα σηματοδοτεί την αρχή της διεκδίκησης: της ελεύθερης έκφρασης και αυτονομίας του καλλιτέχνη απέναντι στην επικράτηση της αναπαράστασης ως τρόπου έκφρασης και κυρίαρχης ιδεολογίας. Η προσπάθεια αυτή επιχειρείται από παλαιότερους και νεότερους καλλιτέχνες, οι οποίοι αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν το αίτημα της ανανέωσης και του εκσυγχρονισμού της ελληνικής τέχνης, σε αντιπαράθεση προς τις ελληνοκεντρικές αναγνώσεις του μοντερνισμού.
«Η αφηρημένη ζωγραφική και γλυπτική της πρώτης και δεύτερης μεταπολεμικής δεκαετίας γίνεται ο ουσιαστικός πυρήνας που καθορίζει μια νέα κατεύθυνση στον ελληνικό χώρο», σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης Θούλη Μισιρλόγλου και Γιάννης Μπόλης.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα των συλλογών του ΜΟΜus, αλλά κυρίως δάνεια από σημαντικά ιδρύματα. Διάρκεια ώς τις 15 Σεπτεμβρίου (πλ. Ασωμάτων 5, Θησείο).
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire