Στοχευμένες ενέργειες από το Δήμο Λευκωσίας
Φρίξος Δαλίτης
Η σημερινή εικόνα του εμπορικού κέντρου
της πρωτεύουσας, προκαλεί κατάθλιψη. Οι λεωφόροι Μακαρίου, Στασικράτους,
Ευαγόρου, άλλοτε έσφυζαν από ζωή. Ήταν το σημείο αναφοράς για την εμπορικότητα
της πόλης. Ο κόσμος μπαινόβγαινε στα καταστήματα, ενώ οι καφετέριες και τα
εστιατόρια της περιοχής ήταν πάντοτε γεμάτα και τα αυτοκίνητα δημιουργούσαν
ουρές για τη διασχίσουν.
Τα δεδομένα όμως άλλαξαν τα τελευταία χρόνια. Πάρα πολλά καταστήματα έχουν κλείσει. Η κίνηση είναι ελάχιστη. Το άλλοτε εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας περιέπεσε σε μαρασμό. Οι λιγοστοί καταστηματάρχες που έχουν απομείνει, παραπονιούνται για την κατάσταση και αναπολούν τις παλιές καλές εποχές.
Τα δεδομένα όμως άλλαξαν τα τελευταία χρόνια. Πάρα πολλά καταστήματα έχουν κλείσει. Η κίνηση είναι ελάχιστη. Το άλλοτε εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας περιέπεσε σε μαρασμό. Οι λιγοστοί καταστηματάρχες που έχουν απομείνει, παραπονιούνται για την κατάσταση και αναπολούν τις παλιές καλές εποχές.
Η οικονομική κρίση, αποτέλεσε την κύρια αιτία αυτής της κατάστασης. Η αντίστροφη μέτρηση για την περιοχή, είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα. Η μείωση της αγοραστικής κίνησης από τη μια, σε συνδυασμό με τα υψηλά ενοίκια, οδήγησαν πολλούς καταστηματάρχες σε αναζήτηση της τύχης τους κάπου αλλού. Υπάρχει ωστόσο, έντονη και η άποψη ότι η κίνηση της Λευκωσίας άλλαξε περιοχή, συγκρίνοντας την άκρως αντίθετη πορεία που παρουσιάζουν οι πεζόδρομοι Λήδρας και Ονασαγόρου.
Ο δήμος Λευκωσίας από την πλευρά του έχει ετοιμάσει ένα Σχέδιο Περιοχής για αντιμετώπιση της κατάστασης και αναστροφή της φθίνουσας πορείας.
Όπως αναφέρει στον «Φ» ο δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, το εμπορικό αστικό κέντρο της Λευκωσίας «έπεσε θύμα» της ελλιπούς πολεοδομικής πολιτικής. «Η οποία εδώ και 25 χρόνια, αθόρυβα και με δική μας ανοχή, αποκέντρωσε εμπορικές, κυβερνητικές, οικιστικές και εκπαιδευτικές χρήσεις, αναπτύσσοντας την πόλη νοτιότερα», παραδέχεται. Όπως εξηγεί, επιτράπηκαν αλόγιστες επεκτάσεις οικιστικών ζωνών και εμπορικών πυρήνων χωρίς την απαιτούμενη αύξηση στον πληθυσμό της Λευκωσίας που να δικαιολογεί αυτού του μέγεθος την οριζόντια επέκταση.
«Με άλλα λόγια η πίτα δεν μεγάλωσε αρκετά για να μοιραστεί εξίσου στα πολλά νέα εμπορικά κέντρα και άξονες που δημιούργησε η πολεοδομική πολιτική της αποκέντρωσης, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στα υφιστάμενα», αναφέρει.
«Πολλοί πιστεύουν ότι ο λόγος μαρασμού της περιοχής είναι η οικονομική κρίση. Άλλοι λένε ότι οι πεζόδρομοι έδρασαν ανταγωνιστικά με την περιοχή Μακαρίου-Στασικράτους-Ευαγόρου. Εγώ δεν συμμερίζομαι αυτές τις απόψεις», πρόσθεσε. «Καταρχήν στους πεζόδρομους άνοιξαν διαφορετικά είδη καταστημάτων απ’ ό,τι στο εμπορικό κέντρο, άρα πώς είναι ανταγωνιστικά; Όσον αφορά την οικονομική κρίση, πιστεύω ήρθε να ξεσκεπάσει αυτή την ελλιπή πολεοδομική πολιτική αλλά και την αδυναμία των Κυβερνήσεων διαχρονικά να δημιουργήσουν ένα σύγχρονο κέντρο πόλης στην Πρωτεύουσα. Πάνω σ’ αυτά πρέπει να δουλέψουμε σήμερα», επεσήμανε.
Μονοδρόμηση εμπορικών δρόμων και Καλλιπόλεως
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης, ο δήμος Λευκωσίας, όπως ανέφερε ο κ. Γιωρκάτζης, έχει ετοιμάσει ένα συγκεκριμένο πλάνο δράσης. «Έχουμε ετοιμάσει Σχέδιο Περιοχής για την ανάπτυξη του κέντρου της πόλης. Σε αυτό προτείνουμε νέες πολεοδομικές ρυθμίσεις που θα λειτουργήσουν ως κίνητρα ώστε να επιστρέψουν επενδυτές στο κέντρο της πρωτεύουσας. Στόχος μας είναι να γίνει αποδεκτό από το πολεοδομικό συμβούλιο και να γίνει νόμος. Ελπίζουμε να έχουμε τη στήριξη του κράτους σε αυτή μας την προσπάθεια. Χωρίς την έμπρακτη στήριξη της κυβέρνησης δεν μπορεί να επέλθει η πολυπόθητη αναζωογόνηση», τόνισε ο δήμαρχος.
Όπως εξήγησε, ένας σημαντικός στόχος του Σχεδίου Περιοχής και ειδικά για την εντός των τειχών πόλη, είναι η προστασία των αμιγώς οικιστικών περιοχών αφαιρώντας από αυτές λειτουργίες που εκ των πραγμάτων επηρεάζουν αρνητικά τις ανέσεις των κατοίκων. «Μέχρι σήμερα η εντός των τειχών πόλη είναι μια μεγάλη περιοχή μικτών χρήσεων και αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα», επεσήμανε.
«Ταυτόχρονα», πρόσθεσε, «προτείνουμε την ανάπλαση των Μακαρίου, Ευαγόρου και Στασικράτους. Στόχος μας είναι ο ριζικός τους επανασχεδιασμός με σκοπό να καταστούν πιο ελκυστικές και με ιδιαίτερες διευκολύνσεις στη διακίνηση των πεζών».
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, ανάμεσα στους σχεδιασμούς περιλαμβάνονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις όπως η μονοδρόμηση της Μακαρίου.
«Αυτό σε συνδυασμό με τη μονοδρόμηση της Καλλιπόλεως που σε συνδυασμό με τη σωστή επένδυση σε ένα δίκτυο μαζικής δημόσιας συγκοινωνίας, θα βοηθήσει να αποσυμφορηθεί η τροχαία κίνηση στο κέντρο», εξήγησε ο δήμαρχος. «Ζητούμε από την κυβέρνηση να θεωρήσει αυτό το έργο ως προτεραιότητά της στη διεκδίκηση Ευρωπαϊκών Κονδυλίων».
Καθοριστική η ολοκλήρωση της πλατείας Ελευθερίας
Ο δήμαρχος Λευκωσίας αναφέρθηκε και στο θέμα των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη με επίκεντρο την Πλατεία Ελευθερίας. Ένα έργο το οποίο είναι καθοριστικό για την ανάπτυξη της πόλης. «Πιστεύω θα βοηθήσει πολύ. Εκτιμώ ότι η κίνηση του Τμήματος Αρχαιοτήτων να αναγκάσει τον Δήμο να κλείσει για αρκετά χρόνια την περιοχή πριν καν αρχίσουν ακόμα τα κατασκευαστικά έργα της Πλατείας Ελευθερίας, συνέτεινε στον μαρασμό της Ευαγόρου και της Μακαρίου», επεσήμανε. Το έργο της Πλατείας είναι εξαιρετικά σημαντικό για τη δημιουργία ενός σύγχρονου πόλου έλξης στο κέντρο της Πρωτεύουσας σε συνδυασμό με άλλα έργα όπως την ανάπτυξη στην περιοχή του παλιού ΓΣΠ, την ανάπλαση του εμπορικού τριγώνου Μακαρίου, Ευαγόρου και Στασικράτους που ανέφερα πιο πάνω, την ανέγερση του αρχαιολογικού Μουσείου. Όλα αυτά μπορούν να δώσουν στο κέντρο το συγκριτικό πλεονέκτημα που χρειάζεται για να αναζωογονηθεί και ταυτόχρονα όλα αυτά τα έργα να αποτελέσουν το λόγο που οι επενδυτές θα επιλέξουν την περιοχή για επένδυση και ο κόσμος για επίσκεψη».
Ο δήμαρχος Λευκωσίας στάθηκε και στο θέμα των ενοικίων της περιοχής, καθώς υποστηρίζεται έντονα η άποψη από ορισμένους κύκλους ότι, τα υψηλά ενοίκια ήταν το τελειωτικό χτύπημα των καταστημάτων σε περίοδο κρίσης. «Πιστεύω ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων στη Μακαρίου δεν αντέδρασαν αρκετά έγκαιρα και αρκετά δυναμικά. Θέλω να πιστεύω ότι αυτό θα γίνει σύντομα», δήλωσε.
Πηγή: Ο Φιλελεύθερος
Δημοσιεύτηκε στις 31/08/2013
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire