Μια σύγχρονη Μέκκα της τέχνης του δρόμου στην Ευρώπη είναι η Αθήνα,
σύμφωνα με τους Ελληνες street artists, που προκάλεσαν για άλλη μια φορά
με τα έργα τους όχι την αστυνομία αλλά το ενδιαφέρον του ξένου Τύπου.
Νατάσα Παπανικολάου
Τα κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα των αθηναϊκών γκράφιτι τράβηξαν το βλέμμα των «New York Times», που φιλοξένησαν ένα εκτενές αφιέρωμα με πρωταγωνιστές τους πιο γνωστούς Ελληνες «γκραφιτάδες» στη χθεσινή έντυπη έκδοσή τους.
«Ο κόσμος στην Ελλάδα βρίσκεται κάτω από μεγάλη πίεση. Νιώθει την ανάγκη να δράσει, να αντισταθεί και να εκφραστεί», δηλώνει ο καλλιτέχνης του γκράφιτι iNO, που υποστηρίζει στους «New York Times» ότι η οικονομική κρίση προκάλεσε ένα ξέσπασμα δημιουργικής ενέργειας το οποίο με τη σειρά του έφερε την εξάπλωση του γκράφιτι στους δρόμους της.
«Αν θες να μάθεις για την πόλη, μπορείς να κοιτάξεις τους τοίχους της», λέει στους «New York Times» ο iNo, δύο από τα πιο γνωστά έργα του οποίου είναι το «Access control» στην Πειραιώς και το ύψους 17 μέτρων «System of a Fraud», που απεικονίζει τη μορφή του νομοθέτη Σόλωνα και δεσπόζει στην οδό Αχιλλέως στο Μεταξουργείο. Το δημοσίευμα, κάτω από τον γενικό τίτλο «Eνα γκράφιτι στην Αθήνα ισούται με χίλιες λέξεις δυσφορίας», αναλύει τις αιτίες της εξάπλωσης των γκράφιτι «σε κάθε γωνιά της πόλης»: Για κάποιους το γκράφιτι αποτελεί μια μορφή βανδαλισμού, ενώ υπάρχουν κι εκείνοι που κάνουν λόγο για καινοτόμες δημιουργίες. Αλλωστε τι καλύτερο από το να διοχετεύει κανείς το άγχος της καθημερινότητας σε έναν πολύχρωμο «πίνακα».
Κι αν κρίνει κανείς από τη γενικότερη δυσφορία, μπορεί εύκολα να κατανοήσει την εξάπλωσή του, αναφέρει το δημοσίευμα.
«Πολλά άσχημα πράγματα γίνονται στην Ελλάδα αυτό το διάστημα», λέει στους «New York Times» ο γνωστός καλλιτέχνης του δρόμου Cacao Rocks, με το έργου του οποίου έχει ασχοληθεί στο παρελθόν και η «Washington Post».
«Το όλο σύστημα δουλεύει με τον λάθος τρόπο», λέει ο συνεργάτης του με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο This is Opium, που μαζί έχουν γεμίσει τους αθηναϊκούς δρόμους με το «Λάθως» τους. Αναφορά γίνεται και σε άλλους καλλιτέχνες που δημιουργούν με σπρέι, καθώς πλέον στην Ελλάδα «δεκάδες άνθρωποι με ανησυχίες βρίσκουν ευκαιρία να εκφραστούν μέσα από μια εικόνα». Οπως για παράδειγμα ένας Ελληνας οδοντίατρος ο οποίος μαστίζεται από την οικονομική κρίση. Με μοναδικό εφόδιο ένα σπρέι, αλλάζει εντελώς τη μορφή ενός ετοιμόρροπου κτιρίου ζωγραφίζοντας μια εικόνα που ουδεμία σχέση έχει με το επάγγελμά του: έναν μασκοφόρο που ρίχνει μια μολότοφ.
«Η μεσαία και η εργατική τάξη στην Ελλάδα έχουν καταστραφεί από την κρίση», δηλώνει ο οδοντίατρος με το ψευδώνυμο Μάπετ. «Στόχος μου είναι να μεταφέρω ένα κοινωνικό και πολιτικό μήνυμα και να κάνω τον κόσμο να σκεφτεί», συμπληρώνει.
«Η Αθήνα θα μπορούσε να γίνει μια υπαίθρια γκαλερί», λέει στην εφημερίδα η σύμβουλος του δημάρχου Αθηναίων Αμαλία Ζέππου, που αναφέρεται στην προσπάθεια της πολιτείας να στηρίξει την τέχνη του δρόμου, κάτι που όμως βρίσκει αντίθετους τους περισσότερους καλλιτέχνες του δρόμου, αφού πιστεύουν πως οι αναθέσεις από κρατικούς φορείς καταπιέζουν, ως συνήθως, την καλλιτεχνική, πολιτική και κοινωνική έκφραση. Η αστυνομία στην Αθήνα πολύ σπάνια συλλαμβάνει «γκραφιτάδες», αναφέρουν οι «New York Times».
«Παρ' όλα αυτά, πολλοί επιλέγουν να εργαστούν διακριτικά τη νύχτα, φορώντας μάσκες και αρνούμενοι να πουν το πραγματικό τους όνομα»...
natpapa@pegasus.gr
Πηγή: Έθνος
Δημοσιεύτηκε στις 17/04/2014
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire