Η Νίκη με έμαθε
να έχω ενθουσιασμό για τα μικρά και τα μεγάλα θαύματα
Μαρία
Παναγιώτου
Η Νίκη Μαραγκού έφυγε σε μια πολύ δημιουργική περίοδο της
ζωής της, προτού προλάβει να δει τυπωμένες δυο σημαντικές εκδόσεις που είχε στα
σκαριά. Την ποιητική συλλογή «Προς αμυδράν ιδέαν», ποιήματα 2003-2013, εκδόσεις
Ροδακιό, και ένα άλλο βιβλιαράκι, με τον τίτλο «Θάλασσα», εκδόσεις Rimal, με ένα κείμενο της ίδιας και φωτογραφίες
της Μεξικανής μεταφράστριας και φίλης της Σέλμα Ανσίρα. Τα δυο αυτά βιβλία παρουσιάστηκαν πρόσφατα στην
Αθήνα, στο Βερολίνο και στη Λευκωσία. Την έκδοσή τους προώθησε η κόρη της,
εικαστικός Κατερίνα Ατταλίδου, η οποία μας μίλησε για τη μητέρα της και για όσα
έμαθε να αγαπά μαζί της... Κλείσαμε ραντεβού στο σπίτι της Νίκης Μαραγκού στον
Άγιο Δομέτιο. Ένα όμορφο αστικό σπίτι τις δεκαετίας του '60 γεμάτο με
έργα της ίδιας, αναμνηστικά από ταξίδια της και πολλά βιβλία. «Εδώ έρχομαι κάθε
μέρα τα πρωινά, καταγράφω τα βιβλία της και φροντίζω το σπίτι», θα μου πει η
Κατερίνα.
Νίκη και Κατερίνα στα εγκαίνια της έκθεσης
της Νίκης
στην Γκλόρια το 1989.
Ήταν
ολοκληρωμένα τα τελευταία βιβλία της Νίκης προτού φύγει;
Η ποιητική
συλλογή ήταν σχεδόν έτοιμη και η παρουσίαση είχε οριστεί για τον Μάρτιο. Συγκεντρώνει
τα ποιήματά της των 10 τελευταίων χρόνων. Μέρος των ποιημάτων τα εξέδιδε σε
χειροποίητα βιβλιαράκια που τύπωνε μόνη στον υπολογιστή, τα έδενε με μια
κορδέλα και τα χάριζε σε φίλους. Μετά από το ξαφνικό συμβάν του Φεβράρη ένιωσα
την επείγουσα ανάγκη να ζητήσω από την εκδότριά της Τζούλια Τσιακίρη να
προχωρήσει με την έκδοση. «Η Θάλασσα» ήταν ένα κοινό όνειρο της Νίκης και της Σέλμας και βοήθησαν στην ολοκλήρωσή της και οι δύο
αδελφές της Νίκης, η Άννα και η Μαρίνα καθώς και η εκδότριά της Νόρα Σιάουα.
Απ' ό,τι ξέρω ετοίμαζε μια σειρά ζωγραφικά
έργα για τα Καβάφεια, εμπνευσμένα από την πόλη Φαγιούμ. Τι έγινε με αυτά τα
έργα;
Ναι, υπάρχει μια
σειρά από μονοτυπίες που έγιναν για τα Καβάφεια, η οποία πιθανόν να εκτεθεί το
φθινόπωρο στο σπίτι του Καβάφη στην Αλεξάνδρεια. Επίσης, βρήκα στο γραφείο της
κάποια κείμενα για την Αλεξάνδρεια, με τα οποία έφτιαξα με τη βοήθεια του φίλου
της Νίκου Νικολάου ένα βιβλιαράκι σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, το οποίο
έχει ήδη σταλεί στην Αλεξάνδρεια.
Στον πρόλογο του «Προς αμυδράν ιδέαν» γράφεις ότι η Νίκη έφυγε σε μια στιγμή της ζωής της πολύ δημιουργική και ευτυχισμένη. Αυτό το στοιχείο σού έδωσε δύναμη να αντιμετωπίσεις τον θάνατό της;
Η είδηση με βρήκε
ανέτοιμη και αδύναμη. Χάρη σε ένα ένστικτο πρωταρχικό, αλλά και χάρη στη σοφία
και συμπαράσταση του γιου μου, και γενικότερα όλης της οικογένειας και των
φίλων μας, μπόρεσαν να γίνουν όλα όπως έπρεπε. Το ταξίδι στην Αίγυπτο, ο
αποχαιρετισμός του σώματος, το πέρασμα από το σπίτι, η επιστροφή στη γη, η
φροντίδα του τάφου. Το τελετουργικό υπήρξε πολύ πηγαίο, βαθύ και σημαντικό.
Σε έκανε να δεις τη ζωή αλλιώς ο θάνατός της;
Συνειδητοποίησα
πόσο εύθραυστοι και ευάλωτοι είμαστε. Πώς μια στιγμή μπορεί να ανατρέψει τα
πάντα. Πως είναι καλά να χαιρόμαστε κάθε στιγμή που είμαστε ζωντανοί. Η Νίκη
έφυγε σε μια στιγμή όπου ήταν ευτυχισμένη και αυτό με οδηγεί σαν φάρος. Νιώθω
πως ο καλύτερος τρόπος να τιμήσω τη μνήμη της είναι να αγαπώ τη ζωή και τους ανθρώπους με την ίδια
χαρά και δημιουργικότητα με την οποία η ίδια διέσχισε τη ζωή.
Τι την έλκυε στην Αίγυπτο;
Διάβασα σε ένα
κείμενο της ιδίας πως στην Αλεξάνδρεια έβρισκε τα κομμάτια ενός παζλ που είχε
την ανάγκη να συμπληρώσει. Πιστεύω πως την έλκυαν τα επίπεδα της ιστορίας που
είναι εμφανή σ' αυτή την πόλη, οι άνθρωποι και οι ρυθμοί. Επίσης, όταν βλέπω
φωτογραφίες της παραθαλάσσιας αυτής πόλης σκέφτομαι πως ίσως να έβρισκε εκεί
κάτι από τις μνήμες της Αμμοχώστου. Συνήθιζε να πηγαίνει συχνά με τον φίλο της
ζωγράφο Αντρέα Καραγιάν και να περνά μέρες φτιάχνοντας ακουαρέλες σε διάφορα
σημεία της πόλης.
Πώς οδηγήθηκε στη ζωγραφική;
Η γιαγιά μου η
Καίτη ζωγράφιζε και έφτιαχνε ξυλόγλυπτα. Ήταν μια δυναμική γυναίκα από την
Κοζάνη, μαία στο επάγγελμα. Κρατούσε την κλινική του παππού, μεγάλωνε τις κόρες
της και στον ελεύθερο της χρόνο είχε φτιάξει μια απίστευτη σειρά από λάδια με
ελαιοχρώματα, εξαιρετικά προχωρημένα για την εποχή της. Εκτός από τις αντίκες,
το σπίτι του παππού ήταν γεμάτο με τα έργα της. Ίσως αυτός να ήταν ένας από
τους λόγους…
Οπόταν θα 'λεγες ότι η ζωγραφική ήταν στο DNA σας;
Ίσως. Η Νίκη είχε
την ανάγκη να δημιουργεί από πολύ νωρίς. Τα ημερολόγιά της ήταν πάντα
διακοσμημένα, ζωγραφισμένα. Αργότερα, στο Βερολίνο εμφάνιζε μόνη της τις
ασπόμαυρες φωτογραφίες που τραβούσε. Δούλεψε για χρόνια τον πηλό, τη χαρακτική,
μάζευε πάντα αντικείμενα με τα οποία δημιουργούσε μικρές κατασκευές, και είχε
πάντα στην τσάντα της το κουτί με τις ακουαρέλες και το μπλοκ ζωγραφικής. Θεωρούσε
ότι η δημιουργικότητα είναι το πιο μεγάλο δώρο για τον άνθρωπο.
Οι αδερφές Μαραγκού, η Νίκη και η Άννα, θεωρούνταν αντισυμβατικές και προοδευτικές για την εποχή τους. Τι καθόρισε τον χαρακτήρα τους;
Είχαν καλή
μόρφωση και ταξίδεψαν πολύ νέες. Είχαν ανοίγματα προς τη ζωή. Πιθανόν να έπαιξε
ρόλο και το Βαρώσι που ήταν ένα κέντρο για τις νέες ιδέες και τάσεις. Η Νίκη
περνούσε τα καλοκαίρια ατελείωτες ώρες στη βιβλιοθήκη του θείου της Μήτσου
Μαραγκού με τις πολύτιμες και σπάνιες εκδόσεις. Μετά πήγε στο Βερολίνο, όπου
έζησε τον Μάη του '68, μια πολύ ιδιαίτερη εποχή. Έκανε παρέα με καλλιτέχνες
όπως τον Αλέξη τον Ακριθάκη. Η Νίκη ήταν ανοιχτή και απενοχοποιημένη,
περισσότερο κι από τις γυναίκες του σήμερα.
Η αγάπη
της θάλασσας
της θάλασσας
Στα βιβλία και στους πίνακές της πρωταγωνιστεί η θάλασσα. Πώς εξηγείς αυτή την αγάπη;
Η αγάπη της για
τη θάλασσα είναι συνδεδεμένη με το Βαρώσι. Κάθε φορά που υποψιαζόταν ότι ίσως
να υπήρχε μια πιθανότητα να επιστρέψουμε, έλαμπε ολόκληρη. Την πρώτη φορά που
πήγαμε μαζί, παρόλο που η εικόνα της πόλης ήταν τόσο σκληρή, η Νίκη ήταν σαν
μαγεμένη με τη θάλασσα. Μου έλεγε: «Δες την άμμο, έχεις δει πιο ωραία άμμο στη
ζωή σου; Δες την πέτρα την «καμήλα» όπου κολυμπούσαμε... έλα να κολυμπήσουμε ώς
εκεί».
Πηγαίνατε ταχτικά στην Αμμόχωστο;
Πιο συχνά
πηγαίναμε μαζί στο Ριζοκάρπασο, όπου κάναμε με τον Στέφανο Καράμπαμπα, τον
σύντροφό μου, μαθήματα τέχνης στα παιδιά. Πήγαινε συχνά στην Κερύνεια με τον
στενό της φίλο Πέτρο Αντωνίου και κολυμπούσε. Της άρεσε να πηγαίνει στα βαθιά
και γυρνώντας προς τη στεριά να παρακολουθεί την κορυφογραμμή του
Πενταδάκτυλου.
Σ' έναν στίχο γράφει «μην νομίζετε φίλοι στον βορρά ότι αυτό που έγινε το
'74 δεν απλώνει σαν λεκές στη ζωή μου κάθε μέρα».
Την πονούσε η
κατάσταση και την άγγιζε βαθύτατα. Αλλά δεν αναλωνόταν σε οποιουδήποτε είδους παράπονο.
Στη ζωή της δεν στεκόταν να μακρηγορήσει για τα δυσάρεστα. Ο μεγάλος πόνος και
η αγάπη της για την Κύπρο υπάρχει βαθύς μέσα στο συγγραφικό της έργο.
Είχε φίλους στα κατεχόμενα;
Είχε πάρα πολλούς
φίλους Τουρκοκύπριους που ήρθαν στην κηδεία της και στην παρουσίαση του βιβλίου
στην Πύλη Αμμοχώστου. Ήταν ιδιαίτερα αγαπητή και υπήρξε η πρώτη Κύπρια που
βιβλίο της μεταφράστηκε στα τουρκικά.
Πώς ήταν στις φιλίες της;
Ήταν πολύ καλή
φίλη, αγαπούσε τους φίλους της, τους φρόντιζε. Όποτε πήγαινε ένα ταξίδι είχε το
συνήθειο να γράφει ένα κείμενο που το έστελλε στους φίλους της και ήταν σαν να
πήγαιναν και αυτοί στο ταξίδι. Χάριζε τα βιβλία της, άνοιγε το σπίτι της και
φιλοξενούσε συχνά κόσμο. Ήταν ένας άνθρωπος που δεν ήξερε τι σήμαινε φθόνος,
κακία.
Τα βιβλία
και ο Κοχλίας
και ο Κοχλίας
Γιατί άνοιξε τον Κοχλία;
Για να έχει τα
βιβλία που ήθελε και δεν έβρισκε και για να συμβάλει στην κίνηση ιδεών στον
κυπριακό χώρο. Ο Κοχλίας ήταν κάτι περισσότερο από ένα απλό βιβλιοπωλείο. Ήταν
ένα κέντρο πολιτισμού.
Τι βιβλία διάβαζε;
Τα πιο σημαντικά
βιβλία στη ζωή της ήταν τα ιστορικά μυθιστορήματα και γενικότερα τα ιστορικά
βιβλία. Όποτε δούλευε σ' ένα νέο μυθιστόρημα μπορούσε να περάσει κάποια χρόνια
να μελετά την περίοδο για την οποία έγραφε, σε βιβλία και σε βιβλιοθήκες ανά
τον κόσμο.
Εσύ τι μνήμες έχεις από τον Κοχλία;
Το '80, όταν
άνοιξε το βιβλιοπωλείο, ήμουν εφτά χρονών. Περνούσα όλα μου τα απογεύματα
ανάμεσα στα βιβλία. Μου άρεσε πολύ να τα συγυρίζω και να τα ταξινομώ.
Τι οδήγησε στο κλείσιμο του βιβλιοπωλείου;
Όταν άνοιξαν τα
μεγάλα βιβλιοπωλεία στη Λευκωσία επηρεάστηκε πολύ η δουλειά. Όταν της έγινε η
προσφορά από τον Κυριάκου να το αγοράσει, ήταν έτοιμη να αφιερωθεί σε άλλα
πράγματα. Και η Νίκη είχε αυτή την απίστευτη ικανότητα, όσο πολύτιμο και να
ήταν κάτι, να μπορεί να το αφήνει όταν πια δεν είχε τη χρησιμότητά του. Μετά
τον Κοχλία ξεκίνησε να γράφει, να ζωγραφίζει και να ταξιδεύει με απίστευτο
ρυθμό.
Ποιο θεωρείς το πιο σημαντικό της έργο;
Η ίδια θεωρούσε
τις «Δεκαοκτώ αφηγήσεις» ως το πιο σημαντικό. Αγαπούσε πολύ αυτό τον τόπο και
με τις «Δεκαοκτώ αφηγήσεις» ήθελε να δώσει φωνή στις γυναίκες της Κύπρου. Είναι
ένα έργο ζωής. Δημιούργησε σχέσεις με τις γυναίκες, πήγαινε ξανά και ξανά και
τις άκουγε, περνούσε χρόνο μαζί τους έτσι ώστε να αφομοιώσει τον λόγο τους. Εγώ
αγαπώ όλα της τα βιβλία και βρίσκω ιδιαίτερα σπουδαία τη νέα της ποιητική
συλλογή. Τα ποιήματά της έχουν μια αμεσότητα και με αγγίζουν βαθειά.
Έχεις βρει στο σπίτι της υλικό που δεν είναι γνωστό;
Υπάρχουν τα
τετράδια ταξιδιών της. Όποτε ταξίδευε είχε ένα τετράδιο όπου σχεδίαζε. Επίσης
υπάρχουν ταξιδιωτικά διηγήματα, όλη η αλληλογραφία της. Ακόμη δεν έχω ψάξει όλο
το υλικό. Η Μεξικανή φίλη της Σέλμα Ανσίρα, μου εισηγήθηκε να γίνει ο χώρος ένα
μουσείο λογοτεχνίας. Κάθε αντικείμενο εδώ έχει μια ολόκληρη ιστορία. Έχει ένα
έπιπλο γεμάτο με βιβλία από τη βιβλιοθήκη του Μήτσου του Μαραγκού, τα οποία
αγόρασε από παλαιοπώλες στο εξωτερικό.
Πιστεύεις ότι το έργο της μπορεί να αξιοποιηθεί από την πολιτεία;
Το πλούσιο
συγγραφικό της έργο αναφέρεται στον τόπο με μια σύγχρονη ματιά. Θα ήταν πιστεύω
πολύ σημαντικό κάποιο
από τα βιβλία της να διδάσκεται στα σχολεία. Επίσης οι «Δεκαοκτώ αφηγήσεις» είναι
ένα έργο που θα χαιρότανε να έβλεπε να ανεβεί σε θεατρική παράσταση ιδιαίτερα
από τον ΘΟΚ με τον οποίο είχε μακροχρόνια σχέση. Επίσης είναι σημαντικό κάποια
στιγμή να γίνει μια αναδρομική έκθεση με όλο το ζωγραφικό της έργο.
Σε σένα τι έμαθε η Νίκη;
Πηγή: Ο Φιλελεύθερος
Δημοσιεύτηκε στις 21/06/2013
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire