ΓΝΩΡΙΜΙΑ - ΕΠΑΦΗ

Το ιστολόγιο Πενταλιά πήρε το όνομα
από το όμορφο και ομώνυμο χωριό της Κύπρου.
Για την επικοινωνία μαζί μας
είναι στη διάθεσή σας το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:
pentalia74@gmail.com

dimanche 16 août 2015

Ελλάδα-Ιράν -- Οικονομικές ευκαιρίες

Η Aegean Airlines ήταν από τους πρώτους που το κατάλαβε. Και γι’ αυτό δρομολόγησε τέσσερις απευθείας πτήσεις που συνδέουν την Αθήνα με την Τεχεράνη εβδομαδιαίως. Μάλιστα, όπως λένε από την ελληνική εταιρεία, οι πληρότητες είναι κάτι παραπάνω από καλές, αν και ο χαρακτήρας τους δεν είναι 100% ελληνικός.





Γιώργος ΜΑΝΤΕΛΑΣ

Πριν από μερικές εβδομάδες, στην Αυστρία, πραγματοποιήθηκε ένα διεθνές συνέδριο με θέμα τις εξελίξεις στο Ιράν και τις προοπτικές που διανοίγονται εκεί. Το κόστος της συμμετοχής ήταν 2.200 ευρώ, αλλά αυτό δεν εμπόδισε τη σάλα του συνεδρίου να γεμίσει ασφυκτικά. Το παρών έδωσαν εκπρόσωποι εταιρειών από όλο τον κόσμο, το ενδιαφέρον ήταν απίστευτο και το συμπέρασμα ξεκάθαρο: η Τεχεράνη μπαίνει για τα καλά στο μικροσκόπιο των αγορών.
Και μπορεί η διεθνής συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα της χώρας να λειτούργησε ως αφετηρία για να «ξεσπάσει» αυτό το ενδιαφέρον, ωστόσο κοινή είναι η εκτίμηση ότι ο καιρός είχε ωριμάσει.

Το πιο ενδιαφέρον, όμως, είναι πως και από την άλλη πλευρά οι συνθήκες είχαν ωριμάσει εξίσου για μια πιο εξωστρεφή κίνηση. Ενδεχομένως, όχι ανεξαιρέτως για όλες τις χώρες -εν δυνάμει αγορές-, αλλά για την Ελλάδα σίγουρα. Κι αυτό, γιατί είναι κοινή η αίσθηση ότι μεταξύ των δύο χωρών είναι πολλά τα κοινά σημεία που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σύσφιγξη των οικονομικών σχέσεων. Αρχής γενομένης από τον τουρισμό, ο οποίος σήμερα κατευθύνεται προς την Τουρκία, ενώ η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι ένας προνομιακός προορισμός για το Ιράν. Ωστόσο, ο τουρισμός θα μπορούσε απλά να είναι η αρχή. Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ», ελληνικές εταιρείες, οι οποίες, με εξαίρεση τον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της ΝΑ Ευρώπης, δεν λειτουργούν συνήθως ως «πιονέροι» των αγορών, ασχολούνται με την περίπτωση του Ιράν και την «ψάχνουν».

Η Aegean Airlines ήταν από τους πρώτους που το κατάλαβε. Και γι’ αυτό δρομολόγησε τέσσερις απευθείας πτήσεις που συνδέουν την Αθήνα με την Τεχεράνη εβδομαδιαίως (κάτι αντίστοιχο κάνει και η Air Asia). Μάλιστα, όπως λένε από την ελληνική εταιρεία, οι πληρότητες είναι κάτι παραπάνω από καλές, αν και ο χαρακτήρας τους δεν είναι 100% ελληνικός.

«Στις πτήσεις για Τεχεράνη παρατηρείται μεγάλη συμμετοχή και Αγγλων αλλά και Γερμανών επιβατών», επισημαίνεται αρμοδίως, κι αυτό γιατί οι χρόνοι συμπίπτουν ως «συνέχεια» με πτήσεις από Λονδίνο και Φρανκφούρτη. Η πολιτική αυτή εντάσσεται στην προσπάθεια της Aegean να μετεξελίξει το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε hub, αλλά και να στηρίξει τη συγκεκριμένη γραμμή στην οποία η εταιρεία πιστεύει. Κι αυτό, γιατί υπάρχει ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον και από Ελληνες, κυρίως επιχειρηματίες, που αναζητούν νέες αγορές. Προς το παρόν, στατιστικά στοιχεία για την «ταυτότητά» τους δεν υπάρχουν, γιατί η γραμμή εγκαινιάστηκε πρόσφατα (τέλη Ιουλίου). Ωστόσο, θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η «ανάλυσή» τους, όταν κάτι τέτοιο καταστεί δυνατό.

Οι πρώτοι Ελληνες, πάντως, που επισκέφθηκαν το Ιράν μετά την υπογραφή της συμφωνίας έχουν να το λένε: «Το ότι είμαστε Ελληνες βοηθάει πολύ. Υπάρχει πολύ καλή εντύπωση για εμάς και τη χώρα μας στην Τεχεράνη». Τι άλλο υπάρχει εκεί αυτή τη στιγμή; Η πρόθεση για μια σταδιακή προσαρμογή στον τρόπο και κυρίως στη φιλοσοφία με την οποία λειτουργούν οι τρίτες αγορές, μετά μια περίοδο αποχής λόγω του εμπάργκο που είχε επιβληθεί από τη διεθνή κοινότητα. Κι αυτό ακριβώς το κενό «τρέχουν» για να καλύψουν, όσο πιο γρήγορα μπορούν, Γάλλοι και Ιταλοί.

Τον δρόμο άνοιξε μεγάλη επιχειρηματική αποστολή που οργάνωσε το Παρίσι, με επικεφαλής τον υπουργό Εξωτερικών της κυβέρνησης Ολάντ, και ακολούθησαν με μία εβδομάδα διαφορά οι Ιταλοί, με αντίστοιχη κίνηση. Αυτή τη στιγμή, «γέφυρες» στο Ιράν προσπαθούν να (ξανα)χτίσουν, μεταξύ άλλων, οι γαλλικές εταιρείες Peugeot-Citroën και SEB, οι γερμανικές BASF, Siemens και ThyssenKrupp, και κυρίως οι πετρελαϊκές Total, Royal Dutch Shell, ΒΡ κ.ά.



Πηγή: Η Καθημερινή
Δημοσιεύτηκε στις 15/08/2015

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire