ΓΝΩΡΙΜΙΑ - ΕΠΑΦΗ

Το ιστολόγιο Πενταλιά πήρε το όνομα
από το όμορφο και ομώνυμο χωριό της Κύπρου.
Για την επικοινωνία μαζί μας
είναι στη διάθεσή σας το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:
pentalia74@gmail.com

mercredi 5 juin 2013

Οι 20 πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο για ποδήλατο

Εργάζομαι ως δημοσιογράφος στα «ΝΕΑ» από το 1998. Καλύπτω το ελεύθερο και εκκλησιαστικό ρεπορτάζ. Από το 2010 – τότε που μπήκαμε στο μνημόνιο – η ζωή μου έχει γίνει…ποδήλατο. Εννοώ ότι από τότε χρησιμοποιώ το ποδήλατο για τις μετακινήσεις μου διότι δε ρυπαίνει, προσφέρει δωρεάν γυμναστική και βέβαια το πετάλι διώχνει την σπατάλη (πόσο έχει πάει η βενζίνη είπαμε;). Με το ποδήλατο τσέπης (εντάξει ένα «σπαστό» είναι) πηγαίνω στην εφημερίδα διανύοντας καθημερινά 10 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο. Διότι αν δεν ποδηλατώ εγώ αν δεν ποδηλατείς εσύ πώς θα γεμίσει η Αθήνα ποδήλατα; Μ’ αρέσει όμως και να γράφω για το ποδήλατο: ρεπορτάζ, για τα πλεονεκτήματα του, για το πώς μπορούμε να ακολουθήσουμε ποδηλατικά παραδείγματα άλλων χωρών. Καλές πεταλιές και προσοχή στους δρόμους.


Μάνος Χαραλαμπάκης 


Ορθοπεταλιές #18 - Οι 20 πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο για ποδήλατο 
Ποδήλατο - παιδικό καροτσάκι στο Μπορντό. Η γαλλική πόλη που
έχει κάνει άλματα στην εγκατάσταση υποδομών για το ποδήλατο. 
Φωτό: Copenhagenize design compa

Το Άμστερνταμ και η Κοπεγχάγη είναι στις δύο πρώτες θέσεις της λίστας «Copenhagenize index 2013» που περιλαμβάνει τις 20 πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο για ποδήλατο. Δεν το λες κι έκπληξη. Άλλωστε, και στον κατάλογο του 2011 οι πόλεις – «βασίλεια» του ποδηλάτου είχαν την ίδια κατάταξη.
Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες κρύβουν εκπλήξεις. Δυστυχώς όμως δεν προέρχονται από τη χώρα μας. Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη μολονότι ήταν στις 150 πόλεις του κόσμου που εξετάστηκαν από τους ειδικούς δεν είναι στo τοπ 20. Αντίθετα, μεγάλα άλματα σε ό,τι αφορά τις υποδομές για το ποδήλατο και τους ποδηλάτες έχουν κάνει άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Και όχι μόνο του Βορρά. Ο κατάλογος διαθέτει πόλεις απ’ όλα τα σημεία του ευρωπαϊκού ορίζοντα. «Η εμφάνιση τριών γαλλικών πόλεων – το Μπορντό είναι στην 4η θέση, η Νάντ στην 5η, το Παρίσι στην 14η - είναι ένα σημάδι ότι η Γαλλία γίνεται γρήγορα μία χώρα πρωτοπόρος στην αστική ποδηλασία» αναφέρουν οι υπεύθυνοι του Copenhagenize.

Τρεις γερμανικές πόλεις (το Βερολίνο, το Μόναχο, το Αμβούργο) και δύο ιαπωνικές (το Τόκιο και η Ναγκόγια) είναι επίσης στην 20άδα με τις πιο φιλικές πόλεις για ποδήλατο στον κόσμο. Παρόμοια εκπροσώπηση είχαν οι δύο χώρες και στον κατάλογο του 2011 (τότε η Ιαπωνία είχε μόνο μία πόλη). Αυτό δείχνει πως η Γερμανία και η Ιαπωνία καθιερώνονται ως ηγετικές δυνάμεις στον χώρο του ποδηλάτου, πίσω από την Ολλανδία και τη Δανία. Η Αντβέρπ είναι στην 5η, το Ρίο της Βραζιλίας, στην 12η, η Βαρκελώνη στην 13η. Γιατί διακρίθηκαν αυτές οι πόλεις; Έχουν ποδηλατόδρομους, συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων και οι αρχές προωθούν τον ποδήλατο. Απλά.

Για παράδειγμα το Μπορντό διαθέτει 200 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων και σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Πόλεις όπως το Μπορντό - που προωθούν το ποδήλατο - και εμφανίζονται για πρώτη φορά στον κατάλογο δείχνουν πόσα πολλά μπορούν να γίνουν σε λίγο χρόνο. Και σίγουρα αποτελούν έμπνευση, τονίζουν οι υπεύθυνοι του Copenhagenize.


Η κατάταξη και η βαθμολογία της κάθε πόλης εδώ και στη (φωτό αριστερά).

«Απαλλαγείτε από τον αυτοκινητοκεντρικό σχεδιασμό – φτιάξτε ασφαλείς ποδηλατόδρομους»

Η λίστα με τις 20 πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο υλοποιήθηκε από την εταιρεία «Copenhagenize design Co» που ειδικεύεται στην προώθηση του ποδηλάτου και τον επανασχεδιασμό πόλεων με τη χρήση του ποδηλάτου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο Μίκαελ Κόλβιλ - Άντερσεν είναι μία από τις πιο εμβληματικές φιγούρες παγκοσμίως στον χώρο του ποδηλάτου. Θεωρείται «γκουρού» στα θέματα σχεδιασμού αλλά και κουλτούρας του ποδηλάτου. Γυρίζει όλον τον κόσμο δίνοντας διαλέξεις και συμβουλές. Αυτός έχει επίσης την ευθύνη και διαχείριση των blogs Cycle Chic (είναι και σήμα κατατεθέν) Copenhagenize.com και της κίνησης The Slow Bicycle Movement. Τον ρωτήσαμε τι πρέπει να κάνουν οι ελληνικές μεγαλουπόλεις, όπως η Αθήνα, για να γίνουν φιλικές για το ποδήλατο. «Ο στόχος για τις ελληνικές πόλεις είναι πολύ απλός: φτιάξτε ασφαλείς ποδηλατόδρομους, διαχωρισμένους από τους δρόμους. Ένα δίκτυο που θα κρατάει και τους ποδηλάτες ασφαλείς και θα ενθαρρύνει κι άλλους πολίτες να κάνουν ποδήλατο» απαντά μιλώντας στις «Ορθοπεταλιές».

Προσθέτει δε πως οι ελληνικές πόλεις πρέπει να απαλλαγούν από τον αυτοκινητοκεντρικό σχεδιασμό που πηγαίνει πίσω στις αρχές του 20ού αιώνα. «Πρέπει να τον αντικαταστήσουν με μοντέρνο αστικό σχεδιασμό. Σχεδιάστε δρόμους για τους ανθρώπους, μην τους…μηχανοποιείτε για τα αυτοκίνητα».

Τα κριτήρια
Για την κατάταξη των πόλεων χρησιμοποιήθηκαν 13 κριτήρια. Εξετάστηκε δηλαδή το αν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι στην πόλη και τι είδους, αν οι πολίτες διευκολύνονται για τη μεταφορά του ποδηλάτου (ειδικές ράμπες στις σκάλες, χώροι στα τρένα), αν υπάρχει σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Κριτήρια ήταν ακόμη η κουλτούρα του ποδηλάτου στην πόλη, η έμφαση που δίνουν οι τοπικές αρχές στον αστικό σχεδιασμό σε υποδομές για το ποδήλατο, οι προσπάθειες που γίνονται για μείωση των ορίων ταχύτητας (π.χ. ζώνες 30χλμ./ ώρα).

Οι πόλεις βαθμολογήθηκαν από 0- 4 πόντους σε κάθε μία κατηγορία. Επιπλέον, πόλεις που παρουσίασαν εντυπωσιακή βελτίωση γύρω από το ποδήλατο επιβραβεύτηκαν με ένα μπόνους 12 πόντων.

Η Copenhagenize
Το τοπ 20 των φιλικών πόλεων για ποδήλατο «Copenhagenize index 2013» υλοποιήθηκε από την εταιρεία «Copenhagenize design Co». Πρόκειται για μία εταιρεία συμβούλων και επικοινωνίας που ειδικεύεται στην προώθηση του ποδηλάτου, την έρευνα, το εμπόριο, τις βιώσιμες πόλεις. Οι άνθρωποί της ειδικεύονται στον επανασχεδιασμό πόλεων και την ανάπλαση αστικών περιοχών χρησιμοποιώντας το ποδήλατο. Έδρα της είναι η Κοπεγχάγη αλλά πλέον έχει παγκόσμια εμβέλεια.


Πηγή: www.tanea.gr
Δημοσιεύτηκε στις 31/05/2013

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire