Ασκήσεις επί χάρτου για τον αγωγό του Βασιλικού
Φρίξος Δαλίτης
Το πρόβλημα που προέκυψε τις τελευταίες μέρες με την υδροδότηση της Λευκωσίας, εξαιτίας της βλάβης σε βαλβίδα του αγωγού Τερσεφάνου, έφερε στην επιφάνεια επιτακτικά το πρόβλημα της εξάρτησης της Λευκωσίας σε νερό από τον συγκεκριμένο αγωγό. Η κατάσταση μπορεί να μην ήταν τόσο σοβαρή, εάν βρισκόταν σε λειτουργία ο αγωγός Σταυροβουνίου, ωστόσο και αυτός από τον περασμένο Αύγουστο έχει τεθεί εκτός λειτουργίας και θα επαναλειτουργήσει καλώς εχόντων των πραγμάτων εντός του επόμενου διμήνου.
Το μεγάλο στοίχημα για την πλήρη επίλυση του προβλήματος και αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον, είναι η κατασκευή του αγωγού που θα μεταφέρει νερό από την αφαλάτωση του Βασιλικού στις δεξαμενές του Συμβουλίου Υδατοπρομήθειας Λευκωσίας. Το έργο αυτό έχει δρομολογηθεί, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται σε ενημερωτικό σημείωμα του υπουργού Γεωργίας Νίκου Κουγιάλη προς το Προεδρικό πριν από δύο μέρες, με αφορμή και το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί στη Λευκωσία.
Παράλληλα όμως με τις ενέργειες για τον αγωγό αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες ετοιμάζεται πρόταση και για αντίστοιχο έργο για την περιοχή της ελεύθερης Αμμοχώστου, η υδροδότηση της οποίας εξαρτάται αποκλειστικά από το νερό που μεταφέρεται από τον Νότιο Αγωγό. Εξελίξεις αναμένονται εντός των ημερών.
Σύμφωνα με το σημείωμα του υπουργού προς το Προεδρικό, το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων, μετά από οδηγίες του, άρχισε την ετοιμασία για τη μελέτη του Έργου Υδροδότησης της Μείζονος Λευκωσίας από την αφαλάτωση Βασιλικού, με στόχο τη διασφάλιση της παροχής πόσιμου νερού και την εξασφάλιση των αυξανόμενων αναγκών της πόλης της Λευκωσίας καθώς και των 28 κοινοτήτων της δυτικής επαρχίας Λευκωσίας. Το έργο θα καλύπτει τις ανάγκες σε νερό για τα επόμενο 30 χρόνια ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες. Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργού προς το Προεδρικό, το έργο περιλαμβάνει αγωγούς συνολικού μήκους 150 χλμ, αντλιοστάσια, διυλιστήρια και δεξαμενές νερού και θα μεταφέρει ποσότητα 60.000 κυβικών μέτρων νερού την ημέρα. Το συνολικό κόστος του έργου αναμένεται να ανέλθει στα €50 εκατ.
Συγκεκριμένα, το έργο χωρίζεται σε τρεις φάσεις:
Φάση Α: Αφορά το κυρίως μέρος του έργου που περιλαμβάνει την κατασκευή του αγωγού που θα μεταφέρει το νερό από τη μονάδα αφαλάτωσης Βασιλικού προς τις δεξαμενές του Συμβουλίου Υδατοπρομήθειας Λευκωσίας. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει την κατασκευή του αγωγού από το Βασιλικό μέχρι το ΣΥΛ μαζί με τα αντλιοστάσια, κόστους €26 εκατ.
Φάση Β: Η δεύτερη φάση του έργου, αφορά την κατασκευή του αγωγού, ο οποίος θα ενώνεται με τον κύριο αγωγό, από την περιοχή Τσερίου μέχρι την περιοχή Ταμασού και συγκεκριμένα στις κοινότητες Καπέδων και Κλήρου. Το κόστος της φάσης αυτής ανέρχεται στα €16 εκατομμύρια.
Φάση Γ: Η τρίτη και τελευταία φάση του έργου, αφορά την κατασκευή του αγωγού από τη Λευκωσία στην περιοχή της Μεσαορίας και συγκεκριμένα μέχρι τον Αστρομερίτη. Το κόστος αυτής της φάσης του έργου ανέρχεται στα €8 εκατ.
Μέχρι σήμερα έχει γίνει χάραξη της πορείας του αγωγού και τοπογραφία. Η τοποθέτηση του αγωγού, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, γίνεται παράλληλα του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας - Λεμεσού. Αυτό γίνεται για καθαρά πρακτικούς λόγους, αφού η περιοχή αυτή αφορά ήδη απαλλοτριωμένη γη. Συνεπώς δεν θα υπάρχει ούτε οικονομικό κόστος, ούτε κόστος σε χρόνο, αφού δεν θα χρειαστεί να προηγηθεί και η διαδικασία για απαλλοτρίωση. Ήδη το μεγαλύτερο μέρος της τοπογράφησης του αγωγού έχει γίνει, όσον αφορά την Φάση Α, που αφορά και το κύριο μέρος του έργου. Έχει απομείνει μόνο μια απόσταση 5 χλμ. περίπου, που αφορά το τελευταίο κομμάτι του έργου, το οποίο περνά μέσα από κατοικημένη περιοχή και συνεπώς απαιτείται περαιτέρω μελέτη.
Παράλληλα, έχει εξασφαλιστεί η συγκατάθεση του Επάρχου για τοποθέτηση αγωγών εντός της ζώνης απαλλοτρίωσης υφιστάμενων αγωγών, καθώς επίσης και άδεια από το Τμήμα Δημοσίων Έργων για τοποθέτηση του προτεινόμενου αγωγού εντός του δρόμου.
Επιπλέον, έχει εξασφαλιστεί η συγκατάθεση των κοινοτήτων για διέλευση αγωγών από τις οικιστικές ζώνες και ταυτόχρονα έχει γίνει έλεγχος αν υπάρχουν άλλες υπηρεσίες σε προτεινόμενη πορεία για να μετακινηθούν.
Όπως αναφέρεται στην ενημέρωση του υπουργού, επί του παρόντος, το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων ετοιμάζει όρους εντολής για τη διεξαγωγή της οριστικής μελέτης του έργου και μέχρι τον Ιούλιο αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου. Η Φάση Α του έργου, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2018, ίσως και νωρίτερα εάν δεν προκύψουν οποιαδήποτε διαδικαστικά προβλήματα.
Ο υπουργός Γεωργίας Νίκος Κουγιάλης, μιλώντας στον «Φ», δήλωσε ότι στόχος αυτού του έργου είναι να μεταφέρει 60.000 κ.μ. νερού την ημέρα που είναι οι ανάγκες της Λευκωσίας σήμερα, αλλά και για τα επόμενα 30 χρόνια. «Ταυτόχρονα, αυτός ο αγωγός, θα προσφέρει και αυτή την υπαλλακτική τροφοδοσία στη Λευκωσία, ούτως ώστε να είμαστε απόλυτα ασφαλείς ότι δεν θα υπάρξουν περικοπές νερού στην πρωτεύουσα», δήλωσε. «Ο χρονικός ορίζοντας που θέλουμε εμείς ως Κυβέρνηση να κατασκευαστεί αυτό το έργο είναι αρχές του 2018. Θέλουμε να ολοκληρωθεί εντός της διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη αυτό το μεγαλεπήβολο έργο και γι’ αυτό εργαζόμαστε τον τελευταίο χρόνο και αν μας το επιτρέπει η χρηματοδότηση πιθανόν όλο το έργο να προκηρυχθεί ταυτόχρονα και να τελειώσουν οι δύο πρώτες φάσεις ταυτόχρονα και η τρίτη φάση ένα χρόνο αργότερα», κατέληξε.
Πηγή: Ο Φιλελεύθερος
Δημοσιεύτηκε στις 30/04/2015
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire