Αντώνης Αντωνίου
Ένα θέμα το οποίο δεν αναπτύχθηκε ιδιαίτερα μέχρι σήμερα σε σχέση με τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας, έθιξαν δύο ομιλητές στο 2nd Natural Gas Conference.Στο μικροσκόπιο τέθηκε το θέμα της ασφάλειας των υποδομών κυρίως στην περιοχή του Βασιλικού που μετατρέπεται σε ενεργειακό κέντρο.
Ο εκτελεστικός διευθυντής του European Rim Policy and Investment Council, George Pelagias, αφού ανέφερε πως η δημιουργία τερματικού είναι η μόνη επιλογή της Κύπρου για εκμετάλλευση των κοιτασμάτων τη, τόνισε πως η συγκέντρωση ενεργειακών έργων στο Βασιλικό, μπορεί να είναι καλό αλλά μπορεί να είναι και κακό αφού κρύβει πολλούς κινδύνους σε θέματα ασφαλείας.
Η Κύπρος, εξήγησε, πρέπει να μπορεί να ελέγχει τις θαλάσσιες περιοχές της στην ΑΟΖ και αυτός πρέπει να είναι ο ακρογωνιαίος λίθος των αμυντικών της σχεδιασμών. «Η Κύπρος πρέπει να αντιληφθεί πως η διενέξεις στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου δεν είναι πλέον on-shore αλλά off-shore», σχολίασε με νόημα.
Ένας από τους τομείς για τον οποίο έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ο G. Pelagias, είναι αυτός των τρομοκρατικών επιθέσεων διά θαλάσσης. Παράλληλα, έκανε αναφορά και σε επιθέσεις σε αγωγούς και τερματικά στη ξηρά. Η Τουρκία, ανέφερε ως παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια δέχθηκε 59 επιθέσεις σε αγωγούς και γι’ αυτό άλλαξε την στρατηγική της για το συγκεκριμένο θέμα.
Επίσης, έκανε αναφορά και για επιθέσεις μέσω λογισμικών προγραμμάτων. Στις ΗΠΑ, όπως εξήγησε, κυβερνοεπιθέσεις είχαν πολλές φορές στόχο συστήματα διαχείρισης αγωγών στα οποία επιχειρούσαν να αυξήσουν την πίεση στους αγωγούς με στόχο να προκαλέσουν εκρήξεις.
Ανοικτό άφησε το ενδεχόμενο και για σαμποτάζ αλλά και από το οργανωμένο έγκλημα. «Το ενεργειακό κέντρο στο Βασιλικό θα αποτελεί πρωταρχικό στόχο για τυχόν εγκληματική ενέργεια και γι’ αυτό χρειάζεται συνεργασία των χωρών της περιοχής».
Στο ίδιο πνεύμα και οι δηλώσεις του Ephraim Sneh προέδρου του S. Daniel Abraham Center for Strategic Dialogue στο Ισραήλ.
Ο κ.Sneh υπογράμμισε πως για σκοπούς ασφάλειας, κάθε σκάφος που θα πλησιάζει στην περιοχή του Βασιλικού πρέπει να αναγνωρίζεται. Την ίδια ώρα, εισηγήθηκε την απαγόρευση πτήσεων στη συγκεκριμένη περιοχή.
Τόνισε επίσης πως ο χώρος πρέπει να ασφαλιστεί με σύγχρονα μέσα ενώ χαρακτήρισε απαραίτητη τη συνεργασία με περιφερειακούς και μη φίλους και συμμάχους της Κύπρου οι οποίοι μπορούν να αποτελέσουν πηγές προειδοποίησης. «Πιστεύω πως άλλες χώρες θα είναι πρόθυμες να βοηθήσουν γι’ αυτό τον σκοπό», ανέφερε.
Όσον αφορά την ευθύνη για θέματα ασφάλειας, ήταν κάθετος πως πρέπει να είναι στην κυβέρνηση. «Εάν κάτι τύχει στο Βασιλικό η πραγματική ζημιά θα είναι περισσότερο για τη χώρα παρά για τις εταιρείες οι οποίες θα έχουν ασφαλιστική κάλυψη». Σύμφωνα με αρχικούς υπολογισμούς τους οποίους έκανε, το κόστος για ασφάλεια του τερματικού υγροποίησης, μπορεί να ανέλθει σε 80εκ. δολάρια, δηλαδή στο 1% της συνολικής επένδυσης.
Υπό κανονικές συνθήκες, πρόσθεσε, θα έπρεπε να πληρώσει το κυπριακό κράτος το κόστος ασφάλειας, αλλά υπό τις σημερινές συνθήκες πιστεύω πως οι εταιρείες θα πληρώσουν το κόστος το οποίο θα αφαιρεθεί στο μέλλον από τα ποσά που θα πρέπει να καταβάλουν οι εταιρείες στο κυπριακό κράτος. «Θα πρέπει οπωσδήποτε να δημιουργηθεί μία δύναμη ασφαλείας, ας πούμε η Vasilikos defense force», κατέληξε.
Πηγή: www.sigmalive.com
Δημοσιεύτηκε στις 21/06/2013
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire