Υποβρύχιο καλώδιο 1.000 χλμ
Στόχος, να καταστεί η Κύπρος ενεργειακή γέφυρα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, με το Ισραήλ να παράγει ηλεκτρισμό που να εξυπηρετεί πρόσθετες ή βασικές ανάγκες της Κύπρου, να καλύπτει ανάγκες της Ελλάδας με το υποβρύχιο καλώδιο που θα φτάνει από την Κύπρο στην Κρήτη και από το άλλο άκρο της Κρήτης στην Πελοπόννησο. Και κυρίως, να καλύπτει μέρος των αναγκών της Ευρωπαϊκής Ηπείρου σε ηλεκτρισμό, αφού από την Πελοπόννησο, μέχρι το βόρειο, ανατολικό και δυτικό άκρο της Ευρώπης το δίκτυο ηλεκτρισμού είναι συνδεδεμένο.
Το έργο, με την ονομασία «ΕuroΑsia Ιnterconnector», έχει προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ και δυνατότητα μεταφοράς ενέργειας συνολικής ισχύος 2.000 ΜW, ενώ τα συμβαλλόμενα μέρη είναι η ΔΕΗ-Quantum Εnergy από την Κύπρο, η ΔΕΗ από την Ελλάδα και θεσμικοί φορείς από το Ισραήλ, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΗ-Quantum Εnergy Νάσο Κτωρίδη. Ο πρόεδρος της θυγατρικής της ΔΕΗ κοινοπραξίας, αναφέρθηκε ξεχωριστά στο ενδιαφέρον του επικεφαλής του Οργανισμού Ηλεκτρισμού του Ισραήλ (ΙΕC) που ας σημειωθεί ότι πρόκειται για 99,85% κρατική εταιρεία της χώρας.
Ο Νάσος Κτωρίδης, παρουσιάζοντας το έργο στη Λευκωσία, ανέφερε ότι μέσω της καλωδιακής σύνδεσης του «ΕuroΑsia Ιnterconnector», η Κύπρος θα πάψει ενεργειακά να είναι νησί και θα ενωθεί με την Ευρώπη και την Ασία, μέσω του πρώτου αυτού εγχειρήματος ενεργειακής σύνδεσης μεταξύ των δύο ηπείρων.
Πρόσθεσε ακόμη ότι το έργο είναι «εθνικά βαρυσήμαντο», καθώς αναβαθμίζει τον ρόλο της Κύπρου στην περιοχή. Εντός του έτους, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες του έργου και να παρουσιαστεί στις κυβερνήσεις Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ.
Σύμφωνα με τον Νάσο Κτωρίδη, το 1,5 δισ. ευρώ της επένδυσης, μπορεί να αποσβεστεί ακόμα και μέσα στα πρώτα τρία χρόνια. Η αναμενόμενη απόδοση του έργου ανέρχεται σε 17,5 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια ζωής του καλωδίου, πρόσθεσε όμως ότι ο υπολογισμός των εισοδημάτων είναι τρεις φορές πιο συντηρητικός σε σχέση με άλλα αντίστοιχα παραδείγματα στη βόρεια Ευρώπη. Τη χρηματοδότηση του έργου θα την αναλάβει η ΔΕΗQuantum Εnergy, σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας.
Να σημειωθεί ότι το έργο αφορά στην κατασκευή του μεγαλύτερου υποβρύχιου ηλεκτρικού καλωδίου που έχει κατασκευαστεί ποτέ στο κόσμο. Σύμφωνα με τον μέχρι τώρα σχεδιασμό, το μήκος του καλωδίου μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ θα είναι 155 ναυτικά μίλια, μεταξύ Κύπρου και Κρήτης 320 ναυτικά μίλια και μεταξύ Κρήτης και Πελοποννήσου 65 ναυτικά μίλια, δηλαδή συνολικά 540 ναυτικά μίλια (1.000 χιλιόμετρα). Ο σχεδιασμός της όδευσης έγινε με κύριο κριτήριο τη βυθομετρία της ανατολικής Μεσογείου, με γνώμονα αφενός το καλώδιο να μην περάσει από βάθη μεγαλύτερα των 2.000
μέτρων και αφετέρου, σύμφωνα με τον κ. Κτωρίδη, να μην περάσει «από την ΑΟΖ της Τουρκίας».
Το καλώδιο, βάρους 60 κιλών ανά μέτρο, τοποθετείται από ειδικά πλοία, ενώ ειδικά υποβρύχια ρομπότ σκάβουν και βυθίζουν το καλώδιο σε βάθος ενός μέτρου κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. «Είναι το πλέον μεγαλεπήβολο έργο που έγινε μέχρι στιγμής στον κόσμο, τόσο σε ό,τι αφορά στο μήκος του καλωδίου, όσο και το βάθος που αυτό θα ποντιστεί», είπε ο κ. Κτωρίδης.
Σε συζήτηση που ακολούθησε, με ερωτήσεις και απόψεις από τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου Κώστα Χριστοφίδη -που χαιρέτησε ένθερμα την πρωτοβουλία- τον διευθυντή Ενέργειας Σόλωνα Κασίνη, τον πρόεδρο του δ.σ. της ΑΗΚ Χάρη Θράσου, τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Χρήστο Χριστοδουλίδη, ο κ. Κτωρίδης είπε ότι η μεταφορά ενέργειας μέσω του καλωδίου αναμένεται να ξεκινήσει από το Ισραήλ, το οποίο επιδιώκει την εξαγωγή ενέργειας που θα παράγει από το φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με τον ίδιο, με βάσει τις διεθνείς τιμές, η Κύπρος θα μπορεί να εισάγει φθηνότερη ενέργεια, αν και ανέφερε αργότερα ότι η σύγκριση θα πρέπει να γίνει με τη μελλοντική τιμή της παραγόμενης από το κυπριακό φυσικό αέριο ενέργειας.
Ακόμα, θα μπορεί δεδομένου του φυσικού αερίου να παράγει περισσότερο ηλεκτρισμό, με χαμηλό κόστος με στόχο την εξαγωγή προς την Ευρώπη.
Το έργο δεν ανατρέπει τους σχεδιασμούς για δημιουργία τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου στην Κύπρο με στόχο την εξαγωγή του, καθώς το καλώδιο στοχεύει στη μεταφορά της παραγόμενης ενέργειας από την πρώτη ύλη, ενώ δεν είναι ανταγωνιστικό προς την ΑΗΚ, σύμφωνα με τον ίδιο. Αντίθετα, σύμφωνα με το μέλος του δ.σ. της κοινοπραξίας ΔΕΗQuantum ΕnergyΓιώργο Κίλλα, το έργο θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Κύπρου.
Ηλεκτρισμός 2.000 ΜW από Ισραήλ προς Ευρώπη μέσω Κύπρου
ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΘΕΟΧΑΡΙΔΗ
Τα σχέδιά της για ένα οικονομικά, τεχνικά και πολιτικά μεγαλεπήβολο έργο ανακοίνωσε χθες στη Λευκωσία η ΔΕΗ-Quantum Εnergy. Πρόκειται για τη σύνδεση με υποβρύχια καλώδια δυναμικότητας 2.000 ΜWμεταξύ Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας. Στόχος, να καταστεί η Κύπρος ενεργειακή γέφυρα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, με το Ισραήλ να παράγει ηλεκτρισμό που να εξυπηρετεί πρόσθετες ή βασικές ανάγκες της Κύπρου, να καλύπτει ανάγκες της Ελλάδας με το υποβρύχιο καλώδιο που θα φτάνει από την Κύπρο στην Κρήτη και από το άλλο άκρο της Κρήτης στην Πελοπόννησο. Και κυρίως, να καλύπτει μέρος των αναγκών της Ευρωπαϊκής Ηπείρου σε ηλεκτρισμό, αφού από την Πελοπόννησο, μέχρι το βόρειο, ανατολικό και δυτικό άκρο της Ευρώπης το δίκτυο ηλεκτρισμού είναι συνδεδεμένο.
Το έργο, με την ονομασία «ΕuroΑsia Ιnterconnector», έχει προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ και δυνατότητα μεταφοράς ενέργειας συνολικής ισχύος 2.000 ΜW, ενώ τα συμβαλλόμενα μέρη είναι η ΔΕΗ-Quantum Εnergy από την Κύπρο, η ΔΕΗ από την Ελλάδα και θεσμικοί φορείς από το Ισραήλ, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΗ-Quantum Εnergy Νάσο Κτωρίδη. Ο πρόεδρος της θυγατρικής της ΔΕΗ κοινοπραξίας, αναφέρθηκε ξεχωριστά στο ενδιαφέρον του επικεφαλής του Οργανισμού Ηλεκτρισμού του Ισραήλ (ΙΕC) που ας σημειωθεί ότι πρόκειται για 99,85% κρατική εταιρεία της χώρας.
Ο Νάσος Κτωρίδης, παρουσιάζοντας το έργο στη Λευκωσία, ανέφερε ότι μέσω της καλωδιακής σύνδεσης του «ΕuroΑsia Ιnterconnector», η Κύπρος θα πάψει ενεργειακά να είναι νησί και θα ενωθεί με την Ευρώπη και την Ασία, μέσω του πρώτου αυτού εγχειρήματος ενεργειακής σύνδεσης μεταξύ των δύο ηπείρων.
Πρόσθεσε ακόμη ότι το έργο είναι «εθνικά βαρυσήμαντο», καθώς αναβαθμίζει τον ρόλο της Κύπρου στην περιοχή. Εντός του έτους, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες του έργου και να παρουσιαστεί στις κυβερνήσεις Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ.
Σύμφωνα με τον Νάσο Κτωρίδη, το 1,5 δισ. ευρώ της επένδυσης, μπορεί να αποσβεστεί ακόμα και μέσα στα πρώτα τρία χρόνια. Η αναμενόμενη απόδοση του έργου ανέρχεται σε 17,5 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια ζωής του καλωδίου, πρόσθεσε όμως ότι ο υπολογισμός των εισοδημάτων είναι τρεις φορές πιο συντηρητικός σε σχέση με άλλα αντίστοιχα παραδείγματα στη βόρεια Ευρώπη. Τη χρηματοδότηση του έργου θα την αναλάβει η ΔΕΗQuantum Εnergy, σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας.
Να σημειωθεί ότι το έργο αφορά στην κατασκευή του μεγαλύτερου υποβρύχιου ηλεκτρικού καλωδίου που έχει κατασκευαστεί ποτέ στο κόσμο. Σύμφωνα με τον μέχρι τώρα σχεδιασμό, το μήκος του καλωδίου μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ θα είναι 155 ναυτικά μίλια, μεταξύ Κύπρου και Κρήτης 320 ναυτικά μίλια και μεταξύ Κρήτης και Πελοποννήσου 65 ναυτικά μίλια, δηλαδή συνολικά 540 ναυτικά μίλια (1.000 χιλιόμετρα). Ο σχεδιασμός της όδευσης έγινε με κύριο κριτήριο τη βυθομετρία της ανατολικής Μεσογείου, με γνώμονα αφενός το καλώδιο να μην περάσει από βάθη μεγαλύτερα των 2.000
μέτρων και αφετέρου, σύμφωνα με τον κ. Κτωρίδη, να μην περάσει «από την ΑΟΖ της Τουρκίας».
Το καλώδιο, βάρους 60 κιλών ανά μέτρο, τοποθετείται από ειδικά πλοία, ενώ ειδικά υποβρύχια ρομπότ σκάβουν και βυθίζουν το καλώδιο σε βάθος ενός μέτρου κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. «Είναι το πλέον μεγαλεπήβολο έργο που έγινε μέχρι στιγμής στον κόσμο, τόσο σε ό,τι αφορά στο μήκος του καλωδίου, όσο και το βάθος που αυτό θα ποντιστεί», είπε ο κ. Κτωρίδης.
Σε συζήτηση που ακολούθησε, με ερωτήσεις και απόψεις από τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου Κώστα Χριστοφίδη -που χαιρέτησε ένθερμα την πρωτοβουλία- τον διευθυντή Ενέργειας Σόλωνα Κασίνη, τον πρόεδρο του δ.σ. της ΑΗΚ Χάρη Θράσου, τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Χρήστο Χριστοδουλίδη, ο κ. Κτωρίδης είπε ότι η μεταφορά ενέργειας μέσω του καλωδίου αναμένεται να ξεκινήσει από το Ισραήλ, το οποίο επιδιώκει την εξαγωγή ενέργειας που θα παράγει από το φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με τον ίδιο, με βάσει τις διεθνείς τιμές, η Κύπρος θα μπορεί να εισάγει φθηνότερη ενέργεια, αν και ανέφερε αργότερα ότι η σύγκριση θα πρέπει να γίνει με τη μελλοντική τιμή της παραγόμενης από το κυπριακό φυσικό αέριο ενέργειας.
Ακόμα, θα μπορεί δεδομένου του φυσικού αερίου να παράγει περισσότερο ηλεκτρισμό, με χαμηλό κόστος με στόχο την εξαγωγή προς την Ευρώπη.
Το έργο δεν ανατρέπει τους σχεδιασμούς για δημιουργία τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου στην Κύπρο με στόχο την εξαγωγή του, καθώς το καλώδιο στοχεύει στη μεταφορά της παραγόμενης ενέργειας από την πρώτη ύλη, ενώ δεν είναι ανταγωνιστικό προς την ΑΗΚ, σύμφωνα με τον ίδιο. Αντίθετα, σύμφωνα με το μέλος του δ.σ. της κοινοπραξίας ΔΕΗQuantum ΕnergyΓιώργο Κίλλα, το έργο θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Κύπρου.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire