ΓΝΩΡΙΜΙΑ - ΕΠΑΦΗ

Το ιστολόγιο Πενταλιά πήρε το όνομα
από το όμορφο και ομώνυμο χωριό της Κύπρου.
Για την επικοινωνία μαζί μας
είναι στη διάθεσή σας το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:
pentalia74@gmail.com

vendredi 2 novembre 2012

Πολιτισμός - Ιστορίες ενός ζωγράφου μπον βιβέρ

Λεύκωμα για τη ζωή, το έργο και τις εκλεκτές παρέες του Ντίκου Βυζάντιου

 

Της Μαίρης Αδαμοπούλου

Εμενε σε ένα ξενοδοχείο στο Παρίσι και για να ζεσταθεί έβαζε οινόπνευμα σε μια λεκάνη. Ο ιδιοκτήτης τον έδιωξε λίγο αργότερα επειδή δεχόταν επισκέψεις, γεγονός που προκαλούσε φθορές στη σκάλα! Ο Ντίκος Βυζάντιος όμως - ο ζωγράφος με τη βαριά οικογενειακή ιστορία (ήταν τρισέγγονος πρωθυπουργού, του Δημητρίου Βούλγαρη, δισέγγονος του δημάρχου Πατρέων Δημητρίου Πατρινού, απόγονος του παράγοντα της Ελληνικής Επανάστασης Λάζαρου Κουντουριώτη και γιος του ζωγράφου Περικλή Βυζάντιου) - δεν σκέφτηκε στιγμή να αφήσει το όνειρό του.
Είχε καταφέρει να ξεφύγει από την Ελλάδα του Εμφυλίου με το θρυλικό σκάφος «Ματαρόα» χάρη στην πρωτοβουλία δύο σπουδαίων φιλελλήνων: του Οκτάβιου Μερλιέ και του Ροζέ Μιλιέξ. Και δεν σκόπευε να επιστρέψει όσο τα πράγματα στη χώρα δεν ήταν ξεκαθαρισμένα. 
«Γεννήθηκε ζωγραφίζοντας και λάτρευε τη ζωγραφική διότι ήταν γένους θηλυκού», λέει στα «ΝΕΑ» η αδελφή του Ντίκου Βυζάντιου, ιδιοκτήτρια της Αίθουσας Τέχνης Αθηνών, Μαριλένα Λιακοπούλου, που «ξεσκόνισε» τις αναμνήσεις της με αφορμή την κυκλοφορία ενός 400 σελίδων λευκώματος-αφιερώματος στη ζωή και το έργο του Ντίκου Βυζάντιου με κείμενα μεταξύ άλλων του Μισέλ Φουκό και του Ευγένιου Ιονέσκο, που σχεδίασαν ο Αλέξης Βερούκας και η Βασιλική Καρμίρη.
Στις παρέες του μπορούσε να συναντήσει κάποιος από τον Μάνο Χατζιδάκι έως τον Ευγένιο Ιονέσκο, ο οποίος μάλιστα ζωγράφιζε και με παρότρυνση του Ντίκου Βυζάντιου. Από τον σπουδαίο γλύπτη Αλμπέρτο Τζιακομέτι - ο οποίος ζούσε σε ένα σπίτι χωρίς νερό και έβαζε το κομπόδεμά του κάτω από το στρώμα - έως τον Μισέλ Φουκό.
«Κάνω ένα λειτούργημα που δεν χρειάζεται στολή», έλεγε ο ζωγράφος που αγάπησε με το ίδιος πάθος την αφαίρεση και την παραστατικότητα, κυκλοφορούσε πάντα με κοστούμι και επέλεγε γυναίκες έξυπνες, όμορφες και οδηγούς, καθώς ο ίδιος δεν είχε καλή σχέση με τα πρακτικά θέματα.
«Εψαχνε την ψυχή της τέχνης», λέει η Μαριλένα Λιακοπούλου για τον καλλιτέχνη, τα έργα του οποίου έφτασαν σε μουσεία έως το Τέξας των ΗΠΑ και στις εκθέσεις του εμφανίζονταν - ακάλεστες - η τότε βασίλισσα Φρειδερίκη με την κόρη της Σοφία.
 
 
Πηγή: Τα Νέα
Δημοσιεύτηκε στις 02/11/2012

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire