ΑΘΩΩΤΙΚΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΗΛΙΟΣ»
«Αίσχος», φώναζαν οι συγγενείς
Κάτω από τις έντονες διαμαρτυρίες, τις φωνές, τα κλάματα και τα ειρωνικά χειροκροτήματα δεκάδων συγγενών των θυμάτων από την πτώση του μοιραίου αεροπλάνου ''Μπόινγκ 737-300'' της εταιρείας ''Ηλιος'', στις 14 Αυγούστου 2005, στην Αττική, ανακοινώθηκε λίγο πριν το μεσημέρι από τον Πρόεδρο του Κακουργιοδικείου Λευκωσίας, Χάρη Σολομωνίδη, η κατά πλειοψηφία απόφαση του Δικαστηρίου για αθώωση και των πέντε κατηγορουμένων στην υπόθεση αυτή και η απαλλαγή των από όλες τις εις βάρος των κατηγορίες.
Μόλις τελείωσε η ανάγνωση της απόφασης, οι συγγενείς των θυμάτων χειροκροτούσαν ειρωνικά και φώναζαν «αίσχος».
Αρκετοί ξέσπασαν σε λυγμούς, απαξιώνοντας την Δικαιοσύνη.
Ο πατέρας ενός από τα θύματα της τραγωδίας φώναζε «πείτε μας ποιος σκότωσε τα παιδιά μας»!
Κατά πλειοψηφία το Κακουργιοδικείο Λευκωσίας έκρινε ότι δεν έχει αποδειχθεί εκ πρώτης όψεως οποιαδήποτε ευθύνη εις βάρος των κατηγορουμένων για την υπόθεση πτώσης, στις 14 Αυγούστου 2005, στην Αττική, του μοιραίου αεροπλάνου ''Μπόινγκ 737-300'' της εταιρείας ''Ηλιος''. Ως εκ τούτου, όλοι οι κατηγορούμενοι απαλλάσσονται.
Η αθωωτική απόφαση ελήφθη από τον κ. Σολομωνίδη και τον Επαρχιακό Δικαστή Νίκο Γιαπανά, ενώ ο Ανώτερος Επαρχιακός Δικαστής Νικόλας Σάντης διαφώνησε, αναλύοντας για μιάμιση περίπου ώρα τους λόγους της διαφωνίας του και δηλώνοντας ότι η απόφαση για απόρριψη της υπόθεσης δεν γίνεται αποδεκτή.
Οι πέντε κατηγορούμενοι είναι ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της ''Ηλιος'' Ανδρέας Δράκος, η εταιρεία A Jet Aviation, πρώην ''Ηλιος'' που τελεί υπό εκκαθάριση μέσω του Επίσημου Παραλήπτη, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ''Ηλιος'' Δημήτρης Πανταζής, ο Διευθυντής Πτητικών Γιώργος Κικκίδης και ο Βούλγαρος αρχιπιλότος της εταιρείας Γιάνκο Στοϊμένοφ.
'Ως αποτέλεσμα της έλλειψης αιτιώδους συνάφειας μεταξύ της αμέλειας που τους καταλογίσθηκε και το δυστύχημα'', είπε ο κ. Σολομωνίδης, διαβάζοντας την απόφαση της πλειοψηφίας των Δικαστών του Κακουργιοδικείου, ''θεωρούμε ότι δεν απαιτείται συζήτηση, έστω και στον επιτρεπτό βαθμό που μπορεί να γίνει, στο στάδιο αυτό, για την αιτία της πτώσης του αεροπλάνου''.
Το Κακουργιοδικείο βεβαίως, όπως ανέφερε ο κ. Σολομωνίδης, έχει καταγράψει ''τη μαρτυρία που αφορούσε το θέμα αυτό, καθώς και τις θέσεις τις οποίες η Υπεράσπιση υπέβαλε στους μάρτυρες''.
''Πέραν αυτού'', όπως έκρινε το Κακουργιοδικείο, ''το στάδιο αυτό δεν προσφέρεται ούτε για κρίσεις ούτε κυρίως για συμπεράσματα και ευρήματα, αφού τα αίτια του δυστυχήματος είναι στοιχείο αδιάφορο'' και ''εν πάση περιπτώσει, η έλλειψη αιτιώδους συνάφειας αποσυνδέει εντελώς τους κατηγορουμένους με το δυστύχημα''.
Οι δύο Δικαστές έκριναν επίσης ότι, επειδή ηγέρθησαν διάφορα ζητήματα από τους δικηγόρους υπεράσπισης, ζητήματα που άπτονται του δικαίου της δίκης, λαμβανομένης υπ' όψη και της απόφασής των, δεν απαιτείται να ασχοληθούν με αυτά.
''Υπό το φως των πιο πάνω'', δήλωσε ο κ. Σολομωνίδης, ''καταλήγουμε, χωρίς ενδοιασμό, ότι δεν έχει αποδειχθεί εκ πρώτης όψεως υπόθεση εναντίον όλων των κατηγορουμένων, σε όλες τις κατηγορίες που αντιμετωπίζουν και, ως εκ τούτου, όλοι οι κατηγορούμενοι αθωώνονται και απαλλάσσονται σε όλες τις κατηγορίες''.
Οι κατηγορούμενοι, όπως ανέφερε ο κ. Σάντης, θα πρέπει να απολογηθούν για κάθε μια έκαστος κατηγορία και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η ένσταση της Υπεράσπισης ότι δεν αποδείχθηκαν τα συστατικά στοιχεία των κατηγοριών, ότι υπάρχει αντιφατική μαρτυρία επί της οποίας δεν μπορεί να στηριχθεί το Δικαστήριο και ότι δεν θα πρέπει να κληθούν σε απολογία και κατά συνέπεια να αθωωθούν κατά το στάδιο αυτό.
Την κατηγορούσα Αρχή εκπροσωπούσε η Ανώτερη Δικηγόρος της Δημοκρατίας Ελενα Ζαχαριάδου - Γεωργιάδου, ενώ δικηγόροι υπεράσπισης ήσαν οι Πόλυς Πολυβίου και Γιώργος Παπαϊωάννου, καθώς και ο εκ των κατηγορουμένων αρχιπιλότος Γιάνκο Στοϊμένοφ, ο οποίος εκπροσωπούσε στη δίκη τον εαυτό του.
Οι πέντε κατηγορούμενοι αντιμετώπιζαν συνολικά 1.190 κατηγορίες, από 238 κατηγορίες ο κάθε ένας, με σημαντικότερες δυο εκ των κατηγοριών που αφορούν τον κάθε κατηγορούμενο και αναφέρονται στην πρόκληση του θανάτου 119 επιβατών της πτήσης της ''Ηλιος'', λόγω παράλειψης του κάθε κατηγορούμενου να παρεμποδίσει την πλοήγηση του αεροσκάφους από ανεπαρκές ή και ακατάλληλο πλήρωμα θαλάμου διακυβέρνησης (κυβερνήτη και συγκυβερνήτη) με αποτέλεσμα η πτήση να μην ήταν ασφαλής.
Οπως ανέφερε ο κ. Σολομωνίδης, η κατηγορία αναφερόταν στην ανεπάρκεια ή/ και ακαταλληλότητα του κυβερνήτη Χανς - Γιούργκεν Μέρτεν και του ανώτερου συγκυβερνήτη Χαράλαμπου Χαραλάμπους, των οποίων την ανεπάρκεια ή/ και ακαταλληλότητα γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν οι κατηγορούμενοι και παρέλειψαν να παρεμποδίσουν την πλοήγηση του μοιραίου αεροπλάνου από τους πιλότους αυτούς, με αποτέλεσμα την πτώση του αεροπλάνου στις 14 Αυγούστου 2005.
Οι κ. Σολομωνίδης και Γιαπανάς παρέθεσαν σωρεία παραδεκτών γεγονότων και αρκετές από τις 44 μαρτυρίες που κατατέθηκαν στο Δικαστήριο από ένα μακροσκελή κατάλογο 372 συνολικώς μαρτύρων της κατηγορούσας Αρχής, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι δεν στοιχειοθετείται ως απαραίτητο συστατικό στοιχείο των κατηγοριών που αντιμετωπίζουν όλοι οι κατηγορούμενοι από την κατ' ισχυρισμό προϋπάρχουσα κατά την ημέρα του δυστυχήματος ακαταλληλότητα ή/ και ανεπάρκεια του πληρώματος.
''Η απουσία στοιχειοθέτησης των συστατικών στοιχείων μιας κατηγορίας'', σύμφωνα με την αθωωτική απόφαση των κυρίων Σολομωνίδη και Γιαπανά, ''οδηγεί στην ανυπαρξία υπόθεσης η οποία να δικαιολογεί την κλήση του κατηγορουμένου σε απολογία''.
Οι δύο Δικαστές επικαλέσθηκαν σωρεία παρόμοιων δεδικασμένων υποθέσεων και αντίστοιχες αποφάσεις Δικαστηρίων κυπριακών και βρετανικών, καθώς και διεθνή νομολογία για να υποστηρίξουν την απόφασή των, συμφώνως της οποίας η κατηγορουμένη εταιρεία ή/ και τα υπόλοιπα κατηγορούμενα πρόσωπα ''δεν παρέλειψαν να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα, που λογικά απαιτούνταν από αυτούς''.
Επίσης, όπως αναφέρθηκε στην απόφαση της πλειοψηφίας των Δικαστών, ''δεν παρέβησαν οποιαδήποτε νομική ή κανονιστική απαίτηση για περιοδική εκπαίδευση, ή για έλεγχο της ικανότητας των πιλότων να πετούν και δεν υπήρξε ίχνος μαρτυρίας, βάσει της οποίας θα μπορούσε να λεχθεί ότι οι διαδικασίες της εταιρείας δεν ήσαν επαρκείς, σε σχέση με το τί λογικά θα αναμενόταν από έναν αερομεταφορέα αυτού του μεγέθους ή τω όντι από οποιονδήποτε αερομεταφορέα''.
Τα συμπεράσματα αυτά, όπως αποφάσισαν οι κύριοι Σολομωνίδης και Γιαπανάς, ''αποσυνδέουν εντελώς τους κατηγορουμένους από την πτώση του αεροπλάνου''.
''Ελλείπει'', είπε ο κ. Σολομωνίδης, ''ο ουσιώδης συνδετικός κρίκος της αλυσίδας, η αιτιώδης συνάφεια και η σχέση μεταξύ της κατ' ισχυρισμό αμέλειας των κατηγορουμένων με το δυστύχημα'' και ''καταλήγουμε, συνεπώς, στο ότι δεν έχει αποδειχθεί ότι οι κατηγορούμενοι παρέβησαν οποιοδήποτε καθήκον ή/ και ότι η παράβαση του καθήκοντός των ήταν η αιτία της ζημιάς''.
Πηγή: Εφημερίδα «ΠΟΛΙΤΗΣ»
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire