Υπό προϋποθέσεις ο δανεισμός από ΕFSF, χωρίς όμως
τρόικα και ΔΝΤ
ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΞΑΝΘΟΥΛΗ, Βρυξέλλες
«Μνημόνιο και ουσιαστικοί όροι» θα συνοδεύουν, σύμφωνα με
πληροφορίες του «Φ», ενδεχόμενη προσφυγή της Κυπριακής Δημοκρατίας στον
Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕFSF), προκειμένου
να εξασφαλίσει τα απαραίτητα ποσά που απαιτούνται για την
ανακεφαλαιοποίηση των κυπριακών τραπεζών. Έγκυρη κοινοτική πηγή
επεσήμανε ότι «το ποσό που ενδέχεται, όπως όλα δείχνουν, να απαιτηθεί
για την ανακεφαλαιοποίηση μιας από τις μεγάλες κυπριακές τράπεζες (σ.σ.
Λαϊκή Τράπεζα) υπολογίζεται επί του παρόντος σε 1,8 δισ. ευρώ και δεν
είναι καθόλου ευκαταφρόνητο για τα μεγέθη της Κύπρου, καθώς ισούται με
το 10% του ετήσιου ΑΕΠ του κυπριακού κράτους». Όπως εξήγησε η ίδια πηγή,
«μια τέτοια εξέλιξη, με βάση πάντα τα υφιστάμενα δεδομένα, θα
εκτοξεύσει το δημόσιο χρέος στο 85% του ΑΕΠ και θα καταστήσει εκ των
πραγμάτων αναγκαία την περίληψη ουσιαστικών όρων προς την Κυπριακή
Κυβέρνηση, στο πλαίσιο ενός μνημονίου». Η ίδια πηγή διευκρίνισε ότι «ο καταρτισμός μνημονίου απαιτείται σε όλες τις περιπτώσεις, ακόμη και για τη δανειοδότηση κρατών προκειμένου να ανακεφαλαιοποιήσουν χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κάτι που αναφέρεται ρητώς στα νομικά κείμενα του ΕFSF». Σύμφωνα δε με το κεφάλαιο 5, παρ. 4 των εν λόγω νομικών κειμένων, το «Μνημόνιο» (Μemorandum ofUnderstanding) συντάσσεται από την Κομισιόν σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Θεωρείται «ελαφρότερο» από το μνημόνιο ενός προγράμματος, όπως αυτού που υπέγραψαν η Ελλάδα ή η Πορτογαλία, ενώ δεν εμπλέκει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Τρόικα.
Αν και οι όροι ενός ενδεχόμενου Μνημονίου θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ Βρυξελλών-Λευκωσίας, γίνεται κατανοητό ότι θα κινούνται στη σφαίρα των επτά συστάσεων της Κομισιόν. Με άλλα λόγια, σύμφωνα με την ίδια πηγή, «ένα ενδεχόμενο Μνημόνιο αναμένεται να επιβάλει στην Κυπριακή Δημοκρατία να υλοποιήσει τουλάχιστον όλες τις εκκρεμούσες υποχρεώσεις της σε δημοσιονομικό, διαρθρωτικό και χρηματοπιστωτικό επίπεδο», πειθαναγκάζοντας δηλαδή τη Λευκωσία να κάνει όλα όσα όφειλε να είχε υλοποιήσει μέχρι σήμερα, αλλά είτε λόγω αναβλητικότητας, είτε λόγω πολιτικού κόστους, δεν έπραξε. Αφετηρία θα αποτελέσει σε μια τέτοια περίπτωση η λήψη μέτρων για μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος στο 2,5% ΑΕΠ το 2012, η συγκράτηση των δημοσίων δαπανών, με επίκεντρο το κρατικό μισθολόγιο, αλλά και η μείωση του δημοσίου χρέους. Τα θέματα φοροσυλλεκτικότητας και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, η επέκταση της εποπτείας των τραπεζών και στα συνεργατικά ιδρύματα, η ολοκλήρωση του Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓΕΣΥ), η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού και η ευθυγράμμιση του ορίου αφυπηρέτησης με το προσδόκιμο ζωής, αναμένεται επίσης να αποτελέσουν ουσιαστικά στοιχεία των όρων που θα τεθούν, σε μια ενδεχόμενη προσφυγή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο ΕFSFγια την ανακεφαλαιοποίηση κυπριακών τραπεζών. Η λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων και το ζήτημα της μεταρρύθμισης της ΑΤΑ θεωρούνται επίσης εκ των ων ουκ άνευ για τις Βρυξέλλες, όπως και η άρση εκ μέρους της Λευκωσίας των «αδικαιολόγητων εμποδίων στις αγορές υπηρεσιών».
Ο «μπαμπούλας» της επιβολής αύξησης του φορολογικού συντελεστή στα κέρδη επιχειρήσεων, ενδέχεται να αποτελέσει σημείο διαπραγμάτευσης. Αλλά εάν η Λευκωσία εμμείνει στην «κόκκινη γραμμή» που έχει θέσει και υλοποιήσει παράλληλα όλες τις προαναφερθείσες υποχρεώσεις της, τότε «οι πιθανότητες θα είναι με το μέρος της», ανέφερε η ίδια πηγή, υπενθυμίζοντας το θετικό «προηγούμενο» του ιρλανδικού μνημονίου.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire