Κλείνουν ελληνικά σχολεία στην Ευρώπη
Της Λινας Γιανναρου
Μείωση προϋπολογισμού - εκπαιδευτικών, «πάγωμα» στις παρατάσεις αποσπασμένων
Οσες μορφές κι αν παίρνει η οικονομική κρίση, το σκούρο παραμένει σκούρο από όποια απόσταση κι αν το κοιτάξεις. Οι Ελληνες του εξωτερικού δέχονται το ωστικό κύμα της εγχώριας θύελλας θεριεμένο, ακόμα πιο απειλητικό. Για πρώτη φορά, οι δεσμοί με την πατρίδα απειλούνται να σπάσουν... λόγω περικοπών.
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μην προχωρήσει σε αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό για το τρέχον εκπαιδευτικό έτος έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στις ελληνικές κοινότητες. Η σκέψη ότι αυτό ήταν το πρώτο βήμα για «πάγωμα» της ελληνικής εκπαίδευσης κυρίευσε τους Ελληνες, που εξακολουθούν να συναντιούνται στις εκδηλώσεις που διοργανώνουν τα σχολεία που στέλνουν τα παιδιά τους για να μάθουν «τα ελληνικά».
Και δεν ήταν μόνο αυτό. Το αρμόδιο υπουργείο δεν ενέκρινε τις παρατάσεις για μια σειρά ήδη αποσπασμένων εκπαιδευτικών που είχαν κλείσει τριετία (σ. σ. οι αποσπάσεις έως τώρα γίνονταν για τρία χρόνια με δυνατότητα παράτασης επιπλέον δύο χρόνων, σύνολο πέντε), με αποτέλεσμα δεκάδες δάσκαλοι και καθηγητές να έχουν αποχαιρετήσει τους μαθητές τους και να έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα. Αλλωστε, ο νόμος 3848/2010 άλλαξε το καθεστώς, ορίζοντας ότι μετά τη δεύτερη πενταετία, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Ισως το μεγαλύτερο «καμπανάκι» κινδύνου να ήταν η αιφνιδιαστική κατάργηση της θέσης του συντονιστή εκπαίδευσης στο Παρίσι, με την αρμοδιότητα να περνά στη συντονίστρια Βρυξελλών, που πλέον είναι υπεύθυνη για την ελληνική εκπαίδευση σε επτά χώρες (Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Λουξεμβούργο).
Συγχωνεύθηκαν
Τα αποτελέσματα είναι εμφανή στις περισσότερες χώρες της Eυρωπαϊκής Ενωσης. Μόνο στη Γαλλία, η μείωση στους διδάσκοντες των 23 ελληνικών σχολείων άγγιξε το 31,6%, ενώ σε Βέλγιο, Λουξεμβούργο και Ολλανδία, ο αριθμός των εκπαιδευτικών μειώθηκε από 144 σε 120 τη φετινή χρονιά, αριθμός που αντιστοιχεί σε 1.680 παιδιά και 470 ενήλικες που παρακολουθούν τα μαθήματα. Μοιραία, αυτό έχει επηρεάσει την ομαλή λειτουργία των σχολείων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτη η διδασκαλία των μαθημάτων απαιτήθηκε να συγχωνευθούν ολόκληρες τάξεις, μολονότι το επίπεδο των ελληνικών των παιδιών ήταν διαφορετικό.
Κάποια παιδιά εγκατέλειψαν την προσπάθεια, αλλά τα περισσότερα, όπως λέει στην «Κ» ο κ. Κώστας Μάρκου που εκπροσωπεί τους γονείς του ελληνικού σχολείου Bergsoτου Παρισιού, «σε πείσμα των περικοπών, συνεχίζουν να μαθαίνουν ελληνικά και να αναπτύσσουν την ελληνική τους παιδεία ακόμα και μέσα σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες». Σε συνεννόηση με τον σύλλογο γονέων του σχολείου, ο κ. Μάρκου είχε αποστείλει επιστολή στο υπουργείο Παιδείας εξηγώντας το πρόβλημα και ζητώντας λύση. Σε αυτή ανέφερε: «Ο μόνος θεσμός που συνδέει διαδοχικές γενιές Ελλήνων με την Ελλάδα είναι τα ελληνικά σχολεία. Σ' αυτά, τα παιδιά μας, Ελληνόπουλα πρώτης, δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς, μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα, ιστορία και πολιτισμό. Είναι αυτά τα σημερινά παιδιά που θα διασφαλίσουν το μέλλον του ελληνισμού στη Γαλλία με ό, τι θετικό αυτό συνεπάγεται και για την Ελλάδα και για την αλληλεπίδραση των πολιτισμών. Τα σχολεία του εξωτερικού είναι λοιπόν εκτός από εθνικός εκπαιδευτικός θεσμός και μέσον άσκησης μακρόπνοης εθνικής εξωτερικής πολιτικής». Αναφερόμενος και στα φιλελληνικά αισθήματα του γαλλικού λαού, τόνισε επίσης ότι «η εδώ ομογένεια, πλήρως ενταγμένη στην κοινωνία, διαθέτει οργανωμένες κοινότητες και αναπτύσσει ένα δίκτυο ελληνικών και φιλελληνικών συλλόγων που με τη δράση τους συμβάλλουν διαχρονικά στο φιλελληνικό κλίμα στη γαλλική κοινωνία».
Ανάλογα τα προβλήματα και στο Λονδίνο, με πολλά σχολεία να έχουν δει τους προϋπολογισμούς τους να έχουν μειωθεί φέτος στο μισό και τους εκπαιδευτικούς να επιστρέφουν στην Ελλάδα πριν από την ολοκλήρωση της πενταετίας. Καθηγητές κάνουν λόγο για «απόφαση-μπούμερανγκ» σε μια χρονική στιγμή που οι Ελληνες εγκαταλείπουν την πατρίδα τους για να αναζητήσουν την τύχη τους στο εξωτερικό. «Οι ισχυρές ελληνικές κοινότητες στις χώρες της Ε. Ε. αφενός μπορούν να λειτουργήσουν σαν δίχτυ ασφαλείας και αφετέρου σαν κίνητρο για την κινητικότητα των Ελλήνων εργαζομένων», τονίζουν.
Σύμφωνα με τη συντονίστρια ελληνικής εκπαίδευσης Βρυξελλών (και πλέον των επτά χωρών) κ. Μαρία Γενητσαρέλη-Γκίκα, το υπουργείο πρόκειται να διενεργήσει φέτος εξετάσεις για αποσπάσεις εκπαιδευτικών για το ερχόμενο σχολικό έτος, «όμως κανείς δεν ξέρει ποιος θα είναι ο αριθμός τους και πού θα διοχετευθούν».
Eκκλησίες κλείνουν στη Μαύρη Ηπειρο
Εκτός από σχολεία, η οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα κλείνει και εκκλησίες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη Μαύρη Ηπειρο, όπου ανέκαθεν οι ορθόδοξοι ναοί λειτουργούσαν ως χώρος συνάθροισης των Ελλήνων της Διασποράς. Ομως, με την οικονομική κρίση στο ζενίθ, οι περισσότερες από τις ορθόδοξες εκκλησίες που λειτουργούσαν παραδοσιακά στις ελληνικές συνοικίες της Μοζαμβίκης, της Μποτσουάνα, της Ζάμπιας και αλλού, έχουν κλείσει λόγω αυξημένου λειτουργικού κόστους.
Στον αντίποδα, η Ιερά Μητρόπολη Κένυας δεν αγκαλιάζει μόνο τους ορθοδόξους της χώρας, αλλά κάθε έναν που βρίσκεται σε ανάγκη. Χάρη στην προσφορά των Ορθοδόξων από την Κύπρο, την Ελλάδα, την Αυστραλία και την Αμερική, χιλιάδες παιδιά απολαμβάνουν ζεστό πρωινό ρόφημα και μαγειρεμένο μεσημεριανό φαγητό. Τα συσσίτια αυξάνονται επί καθημερινής βάσης. Σήμερα, λειτουργούν καθημερινά τα προγράμματα επισιτισμού των παιδιών εκτός από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο της Μητρόπολης, στην ενορία του Αποστόλου Παύλου στην Καγκίρα, στην ενορία του Αγίου Γεωργίου Κιμπίρας, στην προδημοτική και δημοτική Σχολή στην περιοχή του Αγίου Νικολάου Ριρούτας και στο ορφανοτροφείο της Μητροπόλεως στην ενορία του Αγίου Νικοδήμου Κασίγκας στο Νγέρι.
kathimrini.gr
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire