“Φύλλο και φτερό” κάνει το νομοσχέδιο Διαμαντοπούλου για τα πανεπιστήμια το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής. Αμφισβητεί μάλιστα τον πυρήνα του νομοσχεδίου λέγοντας ουσιαστικά ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα πανεπιστήμια ως... σωματεία!
«Πλήρης αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ δεν μπορεί να είναι η αυτοδιοίκηση των τακτικών μόνο καθηγητών, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται σαν απλά ιδρύματα (σύνολα περιουσίας, ταγμένης για εξυπηρέτηση ορισμένου σκοπού), αλλά και σαν 'ενώσεις προσώπων'", τονίζει το Επιστημονικό Συμβούλιο, επικαλούμενο και το Σύνταγμα και την νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.
«Το Σύνταγμα δεν αγνοεί το σωματειακό στοιχείο, αλλά το διαχωρίζει από τον πυρήνα του πανεπιστημίου», τονίζει και υπογραμμίζει ότι ο κοινός νομοθέτης θεσπίζοντας τους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των ΑΕΙ πρέπει να έχει υπόψη του τη «φύση του πράγματος, δηλαδή τη συγκρότηση του πανεπιστημιακού χώρου από τους συγκεκριμένους φορείς της διδασκαλίας και της έρευνας, διδάσκοντες και διδασκόμενους και την αποστολή τους, δηλαδή την εκπλήρωση του σκοπού της ανώτατης εκπαίδευσης, προστατεύοντας τα δικαιώματα των μεν και των δε και ρυθμίζοντας αντιστοίχως, τις υποχρεώσεις τους».
Το Επιστημονικό Συμβούλιο αποκλείει κατηγορηματικά την προοπτική να εκλεγεί πρύτανης από πανεπιστήμιο του εξωτερικού, ξεκαθαρίζοντας ότι «ο πρύτανης πρέπει να είναι μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας του συγκεκριμένου εκάστοτε ΑΕΙ».
Ομοίως διαφωνία διατυπώνεται και για την εκλογή συνταξιούχων καθηγητών, καθώς και εν ενεργεία καθηγητών αλλοδαπών ΑΕΙ ως εξωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης.
Τονίζει ότι πρόκειται για «διακριτικές μεταχειρίσεις υπέρ καθηγητών ελληνικής ιθαγένειας ξένων πανεπιστημίων και των συνταξιούχων καθηγητών άλλων ΑΕΙ του εσωτερικού». Προειδοποιεί δε ότι «θα μπορούσε να προκύψει το εξής παράδοξο: Καθηγητής ΑΕΙ, ο οποίος έχει διανύσει μεγάλο αριθμό ετών σε ΑΕΙ, αλλά έχει λάβει τη σύνταξη του από άλλο ΑΕΙ, στο οποίο υπηρέτησε πολύ λιγότερο χρόνο, να μην κωλύεται να μετάσχει στο Συμβούλιο του πρώτου ΑΕΙ, αλλά να κωλύεται να μετάσχει στο Συμβούλιο του δεύτερου ΑΕΙ από το οποίο συνταξιοδοτήθηκε».
Αντιρρήσεις εκφράζονται από το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής για τις προϋποθέσεις και τα προσόντα για την κατάληψη θέσης καθηγητή, καθώς το νομοσχέδιο κάνει παραπομπή στον Οργανισμό κάθε ΑΕΙ. «Προσόντα και πρόσθετες προϋποθέσεις για την κατάληψη θέσης καθηγητή κάθε βαθμίδας δεν αποτελούν μόνον εσωτερικό θέμα κάθε ιδρύματος, αλλά επιδρούν και στα λοιπά ιδρύματα της χώρας, καθώς και στη λειτουργία της Πολιτείας στο σύνολό της», επισημαίνει.
Αλλά και για τη διεύρυνση των ειδικών εκλεκτορικών σωμάτων με καθηγητές ξένων πανεπιστημίων το Επιστημονικό Συμβούλιο θέτει το ερώτημα «αν η διάταξη συνάδει με την πλήρη Αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ. Αν, δηλαδή, μπορεί να γίνει συγκρότηση οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ με συμμετοχή ξένων καθηγητών».Υπενθυμίζει δε με νόημα ότι το θέμα δεν έχει κριθεί δικαστικά και ότι θα αποτελέσει, εν αμφισβητήσει, αντικείμενο δικαστικής εκτίμησης.
Προβληματισμός διατυπώνεται για τους περιορισμούς που θέτει το νομοσχέδιο για την εκλογή καθηγητή οποιασδήποτε βαθμίδας, αλλά και για τη συμμετοχή μελών ΑΕΙ του εξωτερικού σε επιτροπές για την επιλογή και εξέλιξη καθηγητών.Ο όρος διαπρεπής καθηγητής της αλλοδαπής που αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, ως προϋπόθεση γραπτής αξιολόγησης για την εξέλιξη ενός καθηγητή, «είναι όρος νομικώς μη αξιολογήσιμος", τονίζει το Επιστημονικό Συμβούλιο, συμπληρώνοντας ότι θα ήταν άτοπο να διαχωριστούν οι καθηγητές του ίδιου του ΑΕΙ στις υποκατηγορίες των «διαπρεπών» και των «μη διαπρεπών».
Πηγή: Η Αυγή
Δημοσιεύτηκε στις 23/08/2011
«Πλήρης αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ δεν μπορεί να είναι η αυτοδιοίκηση των τακτικών μόνο καθηγητών, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται σαν απλά ιδρύματα (σύνολα περιουσίας, ταγμένης για εξυπηρέτηση ορισμένου σκοπού), αλλά και σαν 'ενώσεις προσώπων'", τονίζει το Επιστημονικό Συμβούλιο, επικαλούμενο και το Σύνταγμα και την νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.
«Το Σύνταγμα δεν αγνοεί το σωματειακό στοιχείο, αλλά το διαχωρίζει από τον πυρήνα του πανεπιστημίου», τονίζει και υπογραμμίζει ότι ο κοινός νομοθέτης θεσπίζοντας τους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των ΑΕΙ πρέπει να έχει υπόψη του τη «φύση του πράγματος, δηλαδή τη συγκρότηση του πανεπιστημιακού χώρου από τους συγκεκριμένους φορείς της διδασκαλίας και της έρευνας, διδάσκοντες και διδασκόμενους και την αποστολή τους, δηλαδή την εκπλήρωση του σκοπού της ανώτατης εκπαίδευσης, προστατεύοντας τα δικαιώματα των μεν και των δε και ρυθμίζοντας αντιστοίχως, τις υποχρεώσεις τους».
Το Επιστημονικό Συμβούλιο αποκλείει κατηγορηματικά την προοπτική να εκλεγεί πρύτανης από πανεπιστήμιο του εξωτερικού, ξεκαθαρίζοντας ότι «ο πρύτανης πρέπει να είναι μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας του συγκεκριμένου εκάστοτε ΑΕΙ».
Ομοίως διαφωνία διατυπώνεται και για την εκλογή συνταξιούχων καθηγητών, καθώς και εν ενεργεία καθηγητών αλλοδαπών ΑΕΙ ως εξωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης.
Τονίζει ότι πρόκειται για «διακριτικές μεταχειρίσεις υπέρ καθηγητών ελληνικής ιθαγένειας ξένων πανεπιστημίων και των συνταξιούχων καθηγητών άλλων ΑΕΙ του εσωτερικού». Προειδοποιεί δε ότι «θα μπορούσε να προκύψει το εξής παράδοξο: Καθηγητής ΑΕΙ, ο οποίος έχει διανύσει μεγάλο αριθμό ετών σε ΑΕΙ, αλλά έχει λάβει τη σύνταξη του από άλλο ΑΕΙ, στο οποίο υπηρέτησε πολύ λιγότερο χρόνο, να μην κωλύεται να μετάσχει στο Συμβούλιο του πρώτου ΑΕΙ, αλλά να κωλύεται να μετάσχει στο Συμβούλιο του δεύτερου ΑΕΙ από το οποίο συνταξιοδοτήθηκε».
Αντιρρήσεις εκφράζονται από το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής για τις προϋποθέσεις και τα προσόντα για την κατάληψη θέσης καθηγητή, καθώς το νομοσχέδιο κάνει παραπομπή στον Οργανισμό κάθε ΑΕΙ. «Προσόντα και πρόσθετες προϋποθέσεις για την κατάληψη θέσης καθηγητή κάθε βαθμίδας δεν αποτελούν μόνον εσωτερικό θέμα κάθε ιδρύματος, αλλά επιδρούν και στα λοιπά ιδρύματα της χώρας, καθώς και στη λειτουργία της Πολιτείας στο σύνολό της», επισημαίνει.
Αλλά και για τη διεύρυνση των ειδικών εκλεκτορικών σωμάτων με καθηγητές ξένων πανεπιστημίων το Επιστημονικό Συμβούλιο θέτει το ερώτημα «αν η διάταξη συνάδει με την πλήρη Αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ. Αν, δηλαδή, μπορεί να γίνει συγκρότηση οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ με συμμετοχή ξένων καθηγητών».Υπενθυμίζει δε με νόημα ότι το θέμα δεν έχει κριθεί δικαστικά και ότι θα αποτελέσει, εν αμφισβητήσει, αντικείμενο δικαστικής εκτίμησης.
Προβληματισμός διατυπώνεται για τους περιορισμούς που θέτει το νομοσχέδιο για την εκλογή καθηγητή οποιασδήποτε βαθμίδας, αλλά και για τη συμμετοχή μελών ΑΕΙ του εξωτερικού σε επιτροπές για την επιλογή και εξέλιξη καθηγητών.Ο όρος διαπρεπής καθηγητής της αλλοδαπής που αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, ως προϋπόθεση γραπτής αξιολόγησης για την εξέλιξη ενός καθηγητή, «είναι όρος νομικώς μη αξιολογήσιμος", τονίζει το Επιστημονικό Συμβούλιο, συμπληρώνοντας ότι θα ήταν άτοπο να διαχωριστούν οι καθηγητές του ίδιου του ΑΕΙ στις υποκατηγορίες των «διαπρεπών» και των «μη διαπρεπών».
Πηγή: Η Αυγή
Δημοσιεύτηκε στις 23/08/2011
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire