ΓΝΩΡΙΜΙΑ - ΕΠΑΦΗ

Το ιστολόγιο Πενταλιά πήρε το όνομα
από το όμορφο και ομώνυμο χωριό της Κύπρου.
Για την επικοινωνία μαζί μας
είναι στη διάθεσή σας το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:
pentalia74@gmail.com

dimanche 29 mai 2011

«Αιτία της κατάπτωσης είναι οι πολιτικοί μας»


ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ (Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών)

Στη ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ siouti@enet.gr

Πριν από λίγες μέρες η Πρυτανεία του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ανακοίνωσε ότι στις 31 Μαΐου θα οργανώσει στα Προπύλαια ανοιχτή συγκέντρωση του πνευματικού κόσμου της χώρας «ενάντια στα μέτρα που λαμβάνονται ερήμην μας».

Η πρόσκληση ξάφνιασε πολλούς, καθώς δεν έχει ξανασυμβεί ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών να οργανώσει ανοιχτή συγκέντρωση με ομιλητές διανοούμενους.

Στη συνέντευξη που δίνει σήμερα, όμως, στην «Κ.Ε.», εξηγεί ότι δεν είχαν άλλο τρόπο για να εκπέμψουν SOS για όσα συμβαίνουν στην κοινωνία και στο πανεπιστήμιο. «Το Πανεπιστήμιο Αθηνών», δηλώνει, «είναι ο σκουπιδοτενεκές της πολιτείας» και υποστηρίζει ότι «αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, μέχρι του χρόνου θα έχει κλείσει».

Ε Πώς πήρατε την απόφαση να καλέσετε τον κόσμο σε ανοιχτή συγκέντρωση;

Α Το Πανεπιστήμιο Αθηνών βρίσκεται σε βαθύτατη οικονομική εξαθλίωση. Είναι αμφίβολο αν θα μπορεί να λειτουργήσει του χρόνου, αν θα καταφέρουμε να περάσουμε τα Χριστούγεννα. Το πανεπιστήμιο είναι κομμάτι της κοινωνίας και οτιδήποτε συμβαίνει εκεί αντανακλά και σε αυτό. Ο κυριότερος λόγος, όμως, είναι ότι θέλουμε να ανοίξει το πανεπιστήμιο τις πόρτες του στην κοινωνία.


Ε Γιατί επιλέξατε αυτή τη μορφή; Δεν έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο.

Α Μέχρι τώρα όταν θέλαμε να διαμαρτυρηθούμε, κλείναμε το πανεπιστήμιο για μία μέρα, αλλά δεν μας άκουγε κανένας. Ετσι, αποφασίσαμε να ενώσουμε τη φωνή μας με τη φωνή της κοινωνίας.

Ε Τι διεκδικεί το πανεπιστήμιο;

Α Διεκδικούμε το μέλλον μας. Παρόν δεν έχουμε και το μέλλον αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Το μόνο που έχουμε είναι η αποφασιστικότητα. Με αυτό θα αγωνιστούμε.

Ε Ζείτε, δηλαδή, με το άγχος αν τα ελληνικά πανεπιστήμια θα λειτουργούν του χρόνου;

Α Με την κατάσταση που υπάρχει σήμερα, δεν θα λειτουργούν, σας διαβεβαιώ.

Ε Γιατί απευθύνεστε στον πνευματικό κόσμο;

Α Δουλειά του διανοούμενου είναι να αμφισβητεί, να αγωνιά, να αντιδρά, να αντιστέκεται, να βγαίνει στους δρόμους. Αυτού του είδους τον πνευματικό κόσμο θέλουμε να διεγείρουμε.

Ε Διάφοροι κυβερνητικοί παράγοντες λένε ότι η εικόνα των Ελλήνων που διαδηλώνουν δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις στους δανειστές.

Α Μήπως η αντίστασή μας είναι αυτή που θα κάνει τους ξένους να καταλάβουν ότι έχουμε αξιοπρέπεια και πρέπει να μας υπολογίζουν; Γιατί μέχρι τώρα δεν μας υπολογίζουν. Πέρσι έλεγαν τα ίδια. Οτι θα πάρουμε τα σκληρά μέτρα που προτείνει το μνημόνιο, αλλά θα λύσουμε το πρόβλημα. Να πω την αλήθεια, τους πίστεψα. Σκέφτηκα ότι μπορεί να έρθουν κάποιοι να βάλουν μια τάξη, τα λεφτά που θα μας πάρουν θα πιάσουν τόπο, αλλά δεν έγινε τίποτα. Τώρα έρχονται και λένε πάλι τα ίδια. Δεν πάει άλλο.

Ε Η απαίτηση των δανειστών για συναίνεση πώς σας φαίνεται;

Α Εκβιαστική. Εξελέγη μια κυβέρνηση για να κυβερνήσει και να πάρει αποφάσεις. Οσο για την ελληνική κοινωνία, αυτή συναινούσε εδώ κι ένα χρόνο, αλλά δεν είδε αποτέλεσμα. Ηρθε η ώρα της αντίδρασης.

Ε Αντιδράσεις για τη συγκέντρωση είχατε; Υπήρξαν ενοχλήσεις από την κυβέρνηση;

Α Επισήμως, όχι. Το πρόβλημα όμως δεν είναι οι αντιδράσεις. Το πρόβλημα είναι η αδιαφορία τους προς εμάς.

Ε εν διατηρείτε σχέσεις με την εξουσία; Δεν σας είχε στηρίξει το ΠΑΣΟΚ;

Α Δεν έχω σχέσεις με την εξουσία. Δεν ανήκα ποτέ στο ΠΑΣΟΚ, ούτε σε κάποιο άλλο κόμμα. Θεωρούσα πάντα χάσιμο χρόνου την ασχολία με τα κόμματα. Αν την υποψηφιότητά μου την υποστήριξε το ΠΑΣΟΚ, ο Συνασπισμός, ή η Ν.Δ, είναι θέμα δικό τους. Στην υπόθεση των μεταναστών κάποιοι είπαν ότι είμαι ΣΥΡΙΖΑ. Δεν έχω καμία κομματική σχέση, αλλά ο Τσίπρας ήταν ο μόνος που με άκουσε τότε.

Ε Δεν πιστεύετε ότι η πολιτική αυτή, που εφαρμόζει η κυβέρνηση, είναι μονόδρομος;

Α Εγώ περιμένω από τους πολιτικούς όταν υπάρχει πρόβλημα να βρουν τη λύση. Κι αν δεν υπάρχει δρόμος, όπως έλεγε ο Αννίβας, να τον ανοίξουν. Τι θα πει μονόδρομος; Να ψάξουν να βρουν λύση. Αυτή είναι η δουλειά τους. Το να κόβουν λεφτά από μισθούς και συντάξεις ήταν το εύκολο. Δεν χρειαζόταν πολιτικό σχέδιο. Μπορούσε να το κάνει ο καθένας. Ο πολιτικός πρέπει να μπορεί να ανατρέπει και να διαχειρίζεται κρίσεις. Αλλά αυτοί έχουν μάθει, χρόνια τώρα, να αφήνουν τα προβλήματα να τα βρει ο επόμενος.

Ε Με τα πανεπιστήμια τι πιστεύετε ότι θα κάνουν;

Α Φοβούμαι ότι αν η κατάσταση αυτή συνεχιστεί, ή θα κλείσουν τα πανεπιστήμια ή η κυβέρνηση θα βάλει δίδακτρα.

Ε Η παιδεία τελευταία δεν γίνεται ήδη όλο και ταξικότερη;

Α Βεβαίως γίνεται ταξικότερη και αν επιβληθούν δίδακτρα, θα φτάσουμε στο σημείο που θα πληρώνουν και θα σπουδάζουν οι πλούσιοι. Εμείς αγωνιζόμαστε για τη δωρεάν παιδεία. Αυτή τη στιγμή μάς έχουν στραγγαλίσει.

Ε Το πανεπιστήμιο έχει τεράστια περιουσία. Την αξιοποιείτε;

Α Υπάρχουν πολλά και σημαντικά κληροδοτήματα, αλλά είναι τέτοιο το θεσμικό πλαίσιο, που δεν επιτρέπει να αξιοποιηθούν όπως θα έπρεπε.

Ε Η πολιτική που ήθελε «κάθε νομό και πανεπιστήμιο, κάθε επαρχιακή πόλη και ΤΕΙ» είχε την ανοχή, αν όχι και την ενθάρρυνση και πανεπιστημιακών.

Α Φταίμε κι εμείς, αλλά τις αποφάσεις τις έπαιρνε η κυβέρνηση. Το έκαναν γιατί έφερνε ψήφους.

Ε Πιστεύετε ότι έπαιξε ρόλο η ποιότητα του πολιτικού προσωπικού της χώρα για την κατάσταση στην οποία έχουμε βρεθεί;

Α Η ευθύνη είναι αποκλειστικά των πολιτικών. Φταίμε και όλοι εμείς, γιατί δεν αντιδράμε. Η γενεσιουργός αιτία της κατάπτωσης, όμως, είναι οι πολιτικοί.

Ε Γιατί η χώρα δεν «γεννά» τον ηγέτη που χρειάζεται για να την οδηγήσει στην έξοδο από την κρίση;

Α Ισως τώρα, μέσα από αυτή την κρίση, προκύψει κι αυτό. Εκείνο που πρέπει να γίνει είναι να σπάσει αυτό το σύστημα που δεν επιτρέπει να υπάρχουν άξιοι στην πολιτική. Αν σπάσει, θα απελευθερωθούν δυνάμεις.

Ε Και στα πανεπιστήμια, όμως, το σύστημα επιτρέπει σε κάποιους να γίνονται καθηγητές γιατί τους προωθεί μία παρέα και όχι γιατί το αξίζουν.

Α Δέχομαι ότι αυτό που λέτε ισχύει σε κάποιο βαθμό, αλλά πάλι η πολιτεία έχει παρέμβει και ευθύνεται γι' αυτό, καθώς το θεσμικό πλαίσιο που έφτιαξε, πάσχει.

Ε Για το άσυλο, ποια είναι η θέση σας σήμερα;

Α Είμαι σαφώς υπέρ της διατήρησης του ασύλου. Οσοι με ευκολία μιλάνε υπέρ της κατάργησής του δεν γνωρίζουν το θέμα, δεν έχουν υπόψη τους τουλάχιστον όλες τις παραμέτρους του... Ολος ο περιβάλλων χώρος του κεντρικού κτιρίου, όπως επίσης ο περιβάλλων χώρος του κτιρίου της Νομικής καθώς και στην πανεπιστημιούπολη στου Ζωγράφου δεν είναι άσυλο, και έχει ενημερωθεί σχετικώς τόσο η αστυνομία όσο και η εισαγγελία του Αρείου Πάγου, ώστε να λάβουν τα μέτρα τους. Ασφαλώς, ενδέχεται να γίνουν καταλήψεις και να προκληθούν ζημιές. Είναι θέμα στην περίπτωση αυτή των πρυτανικών αρχών να χειριστούν την κατάσταση έτσι, ώστε να μην προκληθούν τέτοιες ζημιές. Πρόσφατα, πριν από 2-3 εβδομάδες έγινε μια μεγάλη κατάληψη, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 500 πρόσωπα στο κεντρικό κτίριό μας, για να διαμαρτυρηθούν για τον σοβαρότατο τραυματισμό ενός νεαρού διαδηλωτή. Σας πληροφορώ ότι δεν υπήρξε στο κτίριο ούτε γρατσουνιά.

Ε Και κάποιοι που μιλούν για τον κίνδυνο καταστροφών;

Α Δεν θέλω να πω ότι δεν υπάρχει ο κίνδυνος των καταστροφών. Οχι. Αλλά αυτό είναι το διακύβευμα ενός μέτρου που τα οφέλη του είναι περισσότερα από τις δυσμενείς επιπτώσεις του. Σκέφτεστε, όμως, αν δεν υπήρχε το άσυλο και ανά πάσαν στιγμή μπορούσαν οι κατασταλτικές δυνάμεις να εισβάλλουν; Τότε θα είχαμε την αγωνία να προστατεύσομε το κτίριο όχι μόνο από τους «άτακτους» καταληψίες αλλά και από τις κατασταλτικές δυνάμεις. Φανταστείτε, αν ο νεαρός διαδηλωτής που είχε τραυματιστεί στον δρόμο κατά την ημέρα της μεγάλη απεργίας, είχε βρει καταφύγιο στο κεντρικό κτίριο του πανεπιστημίου μας και είχαν εισβάλει χωρίς άδεια οι κατασταλτικές δυνάμεις και τον είχαν τραυματίσει ή του είχαν κάνει -φοβάμαι να πω την λέξη- κάτι χειρότερο. Τέτοιον θέλουμε τον χώρο του πανεπιστημίου; Οχι, δεν συμφωνώ. Προτιμώ να μάχομαι για τη διατήρηση του ασύλου με τους κινδύνους που συνεπάγεται αυτός ο αγώνας.

Ε Ποιο θα είναι το μήνυμα της συγκέντρωσης της Τρίτης;

 Α Να φύγουμε μπροστά.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire