ΓΝΩΡΙΜΙΑ - ΕΠΑΦΗ

Το ιστολόγιο Πενταλιά πήρε το όνομα
από το όμορφο και ομώνυμο χωριό της Κύπρου.
Για την επικοινωνία μαζί μας
είναι στη διάθεσή σας το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:
pentalia74@gmail.com

dimanche 22 avril 2012

Σκέψεις βασανιστικές για το ελληνικό αύριο

Ποιος ορίζει τον ορθολογισμό;


Tου Nίκου Γ. Ξυδάκη




Τώρα δίνεται η μάχη των δυνάμεων της αλλαγής, των μεταρρυθμίσεων, του ορθολογισμού, εναντίον των δυνάμεων του θυμού, της ανυπακοής και της αδράνειας. Ο φίλος μού περιέγραφε αυτή τη μάχη με πάθος, με πίστη. Μιλήσαμε πολλή ώρα, διαφωνώντας και συμφωνώντας, για το πού βρίσκεται η Ελλάδα σήμερα, πού βρίσκεται η Ευρώπη, τι είδους μετασχηματισμοί συμβαίνουν, πώς φανταζόμαστε το μέλλον, τι συμβαίνει στη γειτονιά του, τον Αγιο Παντελεήμονα. Δεν με έπεισε, δεν τον έπεισα, άλλωστε δεν θέλαμε να πειστούμε, να συναντηθούμε θέλαμε, σαν φίλοι από παλιά, και να αναγνωρίσουμε πάλι κοινά καταγωγικά ίχνη, διαβάσματα, αναζητήσεις.Μείναμε αρκετά στο δίπολο «θυμός–νηφαλιότητα». Με συμβούλεψε να μην έχω θυμό. Δεν είχα, εκείνη την ώρα τουλάχιστον. Είχα όμως πολλά ερωτήματα, αμφιβολίες, απορίες, που μου προκαλούσαν δυσφορία· θα προτιμούσα να μπορώ να αποδεχτώ ένα σχήμα που τα εξηγεί όλα, όπως αυτό το διπολικό «ορθολογισμός εναντίον θυμικού» ή «μεταρρυθμίσεις εναντίον αδράνειας». Ενστικτωδώς, όμως, διακρίνω σε αυτά τα διπολικά σχήματα μια τεράστια αυθαιρεσία κατά τον ορισμό των πόλων, αφενός, και κατά το γέμισμά τους με περιεχόμενο, με υποκείμενα, αφετέρου.
Ας πούμε, τι ορίζουμε σήμερα ως ορθολογισμό; Τον λόγο του Γαλιλαίου, του Καρτέσιου, του Καντ; Ή τον λόγο όπως τον συζητούμε στον 21ο αιώνα, μετά τον Βιτγκενστάιν, τον Φουκώ, τον Ντελέζ, τον Μπουρντιέ; Είναι ο ορθός λόγος άχρωμος, άμοιρος του κυρίαρχου λόγου, του λόγου των νικητών, του λόγου της εξουσίας;
Πώς ορίζουμε το θυμικό; Αριστοτελικά, φροϋδικά, λακανικά, λεξικογραφικά; Ποιος ορίζει το περιεχόμενο και τα υποκείμενα των μεταρρυθμίσεων; Σε αυτό θα απαντούσα με μία διερώτηση, τυπική στην πολιτική σκέψη: Who rules and who benefits? Ποιος είναι ο κυρίαρχος και ποιος ωφελείται; Εν ονόματι των μεταρρυθμίσεων έχουν διαπραχθεί τα μεγαλύτερα εγκλήματα: τα ολοκληρωτικά καθεστώτα είναι πάντα ιδιαιτέρως ριζοσπαστικά. Και γιατί η αδράνεια, υπό τη μορφή του συντηρητισμού, της διατήρησης δυνάμεων σε μια συγκεκριμένη δυσμενή συγκυρία, να μην αποτελεί μιαν άμυνα των πληττομένων αδύναμων απέναντι σε δυνάμεις που τους σαρώνουν;
Ας μείνουμε σε αυτό: Ποια είναι τα υποκείμενα που καλούνται να δώσουν νόημα και πρακτικό περιεχόμενο στον ορθολογισμό ή στη μεταρρύθμιση; Και πάνω σε ποια άλλα υποκείμενα; Αναπόφευκτα, θα πρέπει να μιλήσουμε για σχέσεις εξουσίας, ξανά: Who benefits? Αναπόφευκτα βλέπουμε ότι τα δίπολα, «καθαρά» σε πρώτη ματιά, είναι στερεοτυπική ηθικολογία, δεν είναι πολιτικά προτάγματα, πόσω μάλλον πολιτική ανάγνωση της κρίσης.
Καταλαβαίνω την ανάγκη του φίλου μου για ξεκαθάρισμα του τοπίου, για αποσαφήνιση, για επιλογή δρόμου και τρόπου. Είναι θεμιτή και ανθρώπινη, είναι και δική μου. Πολύ φοβούμαι, εντούτοις, ότι απαιτείται πολύ μεγαλύτερος πνευματικός και ψυχικός μόχθος για να κατανοήσουμε ό,τι μας συμβαίνει, προτού διαλέξουμε δρόμους και στρατόπεδα. Και χρόνος, που είναι η ζωή μας.
Ας ξεκινήσουμε με μια παραδοχή: Η κρίση είναι σύμφυτη με τη νεωτερικότητα, μας θύμισε πρόσφατα ο φιλόσοφος Γιώργος Ξηροπαΐδης. Πιθανότατα βρισκόμαστε ενώπιον μιας μείζονος ρήξης της μεταπολεμικής κανονικότητας, στην ουρά ενός ιστορικού κύκλου που κλείνει, σύμφωνα με τη θεωρία του Ρώσου οικονομολόγου Ν. Κοντράτιεφ, που εκτέλεσε ο Στάλιν. Σε μια τέτοια περίπτωση, είναι πρόδηλο ότι απαιτούνται άλλα διανοητικά εργαλεία, άλλες ψυχοπνευματικές προϋποθέσεις για να αντεπεξέλθουμε στη ρήξη και να φανταστούμε τον κόσμο στην άλλη όχθη του ρήγματος.
Η κρίση οδηγεί στην παραγωγή ενός νέου λόγου–discours, και ενός νέου ορθολογισμού, μάλιστα με αξίωση καθολικής ισχύος. Τα κράτη, μεγάλα και μικρά, ανεπτυγμένα, παρηκμασμένα και αναδυόμενα, οι υπερεθνικοί σχηματισμοί όπως η Ε.Ε. και διεθνείς ρυθμιστικοί οργανισμοί, πραγματικές οικονομίες και κεφάλαια σωρευμένα σε σκιώδεις τράπεζες, δίκτυα γνώσεων και εμπορικοί δρόμοι, όλα θα αναδιαταχθούν, ενδεχομένως με κρότο και βία. Πάνω απ’ όλα, τα ίδια τα υποκείμενα της ιστορίας, οι άνθρωποι, θα αναδιαταχθούν: σαν έθνη, σαν λαοί, σαν μέλη κοινοτήτων, θα προχωρήσουν σε μια άλλη αυτοκατανόηση. Αυτό γινόταν πάντα.
Σε κάθε περίπτωση, το βολικό, ανακουφιστικό δίπολο «ορθολογισμός–θυμικό, φως–σκοτάδι» όχι μόνο δεν βοηθά, αλλά συσκοτίζει και βυθίζει στο ανορθολογικό· είναι μάλλον μια προσευχή για απελπισμένους, ένα μάντρα προς εξορκισμόν των οβίδων. Μεταρρυθμίσεις θα έρθουν, αλλά δεν θα είναι αυτές που φανταζόμαστε τώρα – αυτό ήθελα να πω στον φίλο μου, μα δεν το κατάφερα. Η ειρήνη δεν είναι αιώνια, και η πρόοδος δεν είναι απεριόριστη: είναι όση αντέχει ο πλανήτης.

Πείτε μας τη γνώμη σας
Σχόλια

κ. Ξυδάκη εσείς φιλοσοφείτε και ο Βενιζέλος αριστούχος φοιτητής της Νομικής και Διδάκτωρ στα 23 του, έχοντας τον Τσοχατζόπουλο στην φυλακή, θέλει να μας πείσει για την ηθική της δικής του πολιτικής και το πώς θα μας βγάλει από το αδιέξοδο. Έχω την πεποίθηση ότι η ψυχασθένεια του Βενιζέλου είναι αυτοπροβαλλόμενη και μια κακόμοιρη χώρα κάθεται και τον ανέχεται!!!
Σχολίασε ο/η Dikas |
Η απάντηση στα πολιτικά - δηλαδή υπαρξιακά - ερωτήματά σου, καλέ μου κ Ξυδάκη, είναι γνωστή, αλλά ξεχασμένη, από τα πολύ παλιά χρόνια. Μην την ψάχνεις στους δυτικότροπους ντεμέκ στοχαστές. Υπάρχει στον Επιτάφιο Λόγο του Περικλή, όπως μας τον παρέδωσε ο Θουκυδίδης : Φιλοκαλούμεν τε γαρ μετ' ευτελείας (δηλαδή εμείς είμαστε το Κάλλος) και φιλοσοφούμεν άνευ μ... (δηλαδή πραγμάτωση της σοφίας, σκέψη και έργο το αυτόν). Μπορούμε να αρθούμε σ' αυτό το επίπεδο ; Οντικό και όχι επικαιρινό-περιπτωσιακό. Δεν έχουμε όμως Περικλή. Φαντάζεσαι εσύ τον κ. Βενιζέλο, ή τον κ. Σαμαρά, ή τον κ Σαρκοζί, ή τον κ. Ολάντ να εκφωνεί τέτοιον Πολιτικό Λόγο ; Το δίλημμα "Μνημονιακοί ή Αντιμνημονιακοί", "Εντός του Ευρώ ή εκτός" είναι οντολογικό δίλημμα. Υποκρύβεται η αγωνία του Έλληνα για την ανεύρεση της ταυτότητάς του : Δυτικότροπος χρησιμοθηρικός ή Ελληνότροπος αλήτης, χάριν παιδιάς ; Αυτό κρίνεται στις επερχόμενες εκλογές, αλλά, οι κομματικοί ηγέτες περί άλλων τυρβάζουν.
Υπάρχει και στον Λόγο του Μεγάλου Βασιλείου η απάντηση που αναζητάς : Αλλήλων ισόδουλοι, αλλήλων κύριοι.
Όλα τα άλλα, φίλε αλαφροϊσκιωτε κ. Ξυδάκη, μπαλώματα.
Σχολίασε ο/η Άρης Νούλης |
Στα πνευματικά μόνο, η σταθερότητα είναι δεδομένη. Στα υπόλοιπα, απλά δεν έχουμε την πρόσβαση της αίσθησης ή ψηλαφούμε κάποιες σκιές και προβολές του όντως υπαρκτού είτε χρησιμοποιώντας τη γλώσσα των Μαθηματικών είτε με την τέχνη γενικότερα (Λογοτεχνία, Ζωγραφική, Μουσική, Κινηματογράφο κλπ.) σε όλες τους τις σχολές. Τότε, αναπτύσσεται ο συμβολισμός. Αυτό, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως τα υπόλοιπα στο επιστητό δεν υπάρχουν. Το μεγάλο πρόβλημα στον σύγχρονο κόσμο εμφανίζεται όταν μετακινείται και αρχίζει να αντικαθίσταται το συμβολικό από το φαντασιακό. http://sarandides.blogspot.com
Σχολίασε ο/η Απόστολος |

Υποβολή νέου

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire